In januari 2023 heeft Microsoft de reguliere ondersteuning voor Dynamics NAV 2018 stopgezet. Aangezien dit de laatste versie van Dynamics NAV is die door Microsoft is uitgebracht, ontvangen gebruikers van NAV 2018 geen nieuwe functies meer, alleen nog beveiligingsupdates. We raden je aan om te upgraden naar Microsoft Dynamics 365 Business Central, de volgende generatie van NAV.
Business Central (BC) heeft veel van dezelfde mogelijkheden als NAV, zoals Financiën, Productie, Distributie en Projectmanagement, maar biedt ook aanzienlijke voordelen ten opzichte van NAV.
Hoewel NAV nog steeds alles kan doen wat het in het verleden zo populair maakte, kan BC veel meer. Bovendien heeft BC meer functies, is het meer aanpasbaar, kan het zowel on-premises als in de cloud draaien, en is het eenvoudiger te upgraden dan NAV.
In deze blogpost leg ik je uit welke interessante dingen je in BC kunt doen die niet mogelijk waren in NAV.
- Gegevens exporteren naar Excel:
Je kunt nu elk Business Central-rapport exporteren naar Excel. Voorheen was dit beperkt tot specifieke rapporten in Dynamics NAV. Bovendien kun je lijstgegevens naar Excel exporteren, aanpassingen maken en deze vervolgens weer importeren in BC. Dit is tevens een handige manier om je gegevens te backuppen als je je Business Central-abonnement opzegt. Zie Exporteer je bedrijfsgegevens naar Excel.
- Functie voor het kopiëren van items:
Met de functie voor het kopiëren van items kun je een bestaand item als sjabloon gebruiken. Vervolgens kun je dit item kopiëren naar een nieuw item en bepalen welke velden het overneemt met veel van dezelfde attributen. Zie een demonstratie: Kopieer bestaande items om nieuwe items te maken.
- Samenvoegen van dubbele klanten/leveranciers:
Het komt voor dat je niet altijd controleert voordat je nieuwe klanten, leveranciers en contacten toevoegt, wat kan leiden tot duplicaten. Met de functie voor het samenvoegen van dubbele records kun je deze samenvoegen door gedupliceerde velden weer te geven en te kiezen welke waarden je wilt behouden of verwijderen. Zie Samenvoegen van dubbele records.
- Correctie van dimensies op je G/L:
Business Central maakt het mogelijk om G/L-boekingen te corrigeren. Je kunt nu dimensiewaarden toevoegen, verwijderen en wijzigen in je grootboekboekingen. Voor NAV was hiervoor een add-on nodig. Zie Dimensiecorrecties (voor G/L-boekingen).
- Integratie met Teams:
Business Central kan worden gekoppeld aan Microsoft Teams, zodat je contacten kunt opzoeken, vragen kunt beantwoorden en informatie kunt delen met andere teamleden. Deze functionaliteit is niet beschikbaar in NAV. Zie Integratie van Business Central en Microsoft Teams.
- Master Data Management:
Deze functie stelt je in staat om gegevens te synchroniseren tussen bedrijven in dezelfde omgeving, wat niet mogelijk was in NAV. Zie Mastergegevensbeheer instellen en synchroniseren.
- Analysemodus direct in lijstpagina's:
Deze functie is als het hebben van Excel ingebouwd in Business Central. De analysemodus stelt je in staat om analyses uit te voeren zoals in Excel, inclusief draaitabellen, zonder de toepassing te verlaten. Zie Lijstpagina- en querygegevens analyseren met de analysemodus.
- Bewaarbeleid:
Business Central biedt beheerders de mogelijkheid om bewaarbeleid in te stellen voor historische gegevens, zoals hoelang de gegevens moeten worden bewaard en automatisch de gegevens te schonen. Deze functie is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de verwijderingsfuncties in NAV. Zie Definieer bewaarbeleidsregels.
Als je overweegt om te upgraden van Dynamics NAV naar Business Central, maar je weet niet waar je moet beginnen, download dan ons gratis E-Book. Hierin lees je onder andere welke functionaliteiten Business Central standaard biedt. We laten je overigens ook graag zien hoe Business Central werkt tijdens een live demo. Hierin nemen we je van A tot Z mee in alle functionaliteiten.