U vraagt zich vast wel eens af hoe uw bedrijf er over tien jaar uitziet. ICT ontwikkelingen lijken in een snel tempo te verlopen. De robotisering doet overal z’n intrede, de stuurloze auto komt er aan, we lezen steeds meer over inzet van drones (onbemande vliegtuigjes) voor commerciële doeleinden.
De mogelijkheden lijken onbegrensd. ‘Lijken’, want dat zijn ze natuurlijk niet. Maar, waar ligt de grens? Niet in morele of ethische zin, maar in technisch zin?
Het blijft dan stil. Toch is daar wel iets over te zeggen. Wat kunt u eigenlijk met ICT?
Twee zaken:
Dit is alles. Ter verduidelijking geef ik twee voorbeelden:
In beide genoemde voorbeelden komen de twee aspecten van ICT terug. Hoewel de beide voorbeelden op het eerste gezicht erg verschillend lijken, zijn ze dat in essentie niet. Het gaat in beide gevallen om het vastleggen van gegevens en het gebruiken van die gegevens in berekeningen.
Het teruggaan naar de essentie van verschijnselen kan soms zeer bevrijdend werken. Je ziet nu door het bos de bomen.
Als ICT begrensd is tot het onthouden en ophalen van gegevens en het rekenen met gegevens, dan hebben we behoefte aan iets dat gegevens interpreteert en op basis van die interpretaties besluiten neemt waarover het verantwoordelijkheid draagt.
We hebben nu de kern te pakken. Alleen een mens kan verantwoordelijkheden dragen. Het is dus onmogelijk dat een robot een besluit neemt om de simpele reden dat het geen verantwoordelijkheden kan dragen.
Hier ligt dus de ultieme grens voor de oprukkende automatisering.
Hiermee zetten we ICT op de plaats waar het hoort: het dienstbaar zijn aan menselijke besluitvorming.
Gerelateerde blog: Laat robots (ook software) niet beslissen!