In onze vorige blog bespraken we waarom het belangrijk is om een datacultuur binnen uw organisatie te creëren. Hét doel: datagedreven beslissingen nemen. Wilt u aan zo'n datacultuur bouwen? Dan moet u ervoor zorgen dat data hun weg vinden naar de organisatie, zodat medewerkers ermee kunnen werken.
Hoewel alle wegen naar Rome leiden, is het belangrijk om voor één pad te kiezen. Maakt u bijvoorbeeld een hapklaar rapport op? Of zorgt u voor tooling waarmee de business zelf rapportages kan maken? Algemener gesteld: welke deliverymethode past het best bij uw vraagstuk?
Hebben we het over data, dan komt de term 'business intelligence' (BI) al gauw bovendrijven. Het is verstandig om altijd het uiteindelijke doel in gedachten te houden. Wat hoopt u met BI te bereiken? Wilt u bijvoorbeeld processen optimaliseren, versneld beslissingen nemen of marktkansen identificeren? Afhankelijk van uw doelstelling kunt u kiezen tussen twee benaderingen:
Hierbij krijgt u als organisatie antwoord op bekende vragen op basis van rapportages, die een helder primair doel hebben: het sturen van de business (concrete voorbeelden: processen optimaliseren, kosten besparen en risico's beperken).
Volgens deze aanpak krijgt u antwoord op vragen waarop u van tevoren niet heeft geanticipeerd. Het doel: businessproblemen oplossen. Het gaat hierbij om analyses omtrent voorspellingen, innovaties of ad-hoc informatievraagstukken.
Op welke manier kunt u data aanleveren binnen de organisatie? Afhankelijk van de gekozen route bestaan daarvoor verschillende methodes:
Afhankelijk van het informatievraagstuk kiest u voor een van deze deliverymethodes. Maar wees u ervan bewust dat u in feite altijd de volgende stappen doorloopt:
In mijn volgende blog ga ik dieper in op de grootste uitdagingen die u op BI-gebied kunt tegenkomen. Elke delivery methode heeft zo zijn eigen uitdagingen. De volgende potentiële struikelblokken komen aan bod:
Meer leren lezen over Power BI? Schrijf u dan in voor onze blogserie!