Het moet anders. Er moet sneller en efficiënter geïnnoveerd worden en er moet meer worden samengewerkt in deze snel veranderende wereld. Daardoor kan er sneller worden ingesprongen op trends, want “…We change the world, that’s what we do today, and that’s what we do tomorrow…”
Dit is de kern van de mail die Steve Ballmer, CEO van Microsoft, begin juli aan al zijn medewerkers stuurde.
Microsoft is zeer succesvol, maar dat geeft verplichtingen:
“...It is also clear to me and our leadership that we must do an extraordinary job to succeed in this modern world. We have delivered many great products and had much success in market, but we all want more. That means better execution from product conceptualization and innovation right through to marketing and sales. It also means operational excellence in cloud services, datacenter operations, and manufacturing and supply chain that are essential in a devices and services world. To advance our strategy and execute more quickly, more efficiently, and with greater excellence we need to transform how we organize, how we plan and how we work...”
De aangekondigde transformatie betekent dat Microsoft overstapt van een in productgroepen georganiseerd bedrijf naar een bedrijf met een functionele organisatie. Daarmee moet het bedrijf meer klant en marktgerichter worden dan dat het tot dusver was. Dat is een ingrijpende wijziging, met niet alleen grote consequenties voor de organisatie structuur, maar ook voor de bedrijfscultuur. Er wordt afgestapt van het ‘silo’ denken, waarbinnen producten als het ware in afzonderlijke ‘silos’ worden ontwikkeld. Producten moeten veel meer op elkaar worden afgestemd. Voor concurrentie tussen de verschillende bedrijfsdivisies is dan geen plaats meer. De verschillende bedrijfsonderdelen moeten nu gaan samenwerken. Een mega operatie.
Op het hoogste niveau in de organisatie worden de volgende functies onderscheiden: Engineering, Marketing, Business Development and Evangelism, Advanced Strategy and Research, Finance, HR. Legal en COO.
De productontwikkeling valt onder Engineering. De productontwikkeling is opgesplitst in vijf domeinen, namelijk Operating Systems, Applications, Cloud, Devices en Dynamics.
Microsoft Dynamics is nadrukkelijk niet bij applications ondergebracht, omdat het specifieke aandacht vraagt en ook specifieke kansen heeft!
De markt zal dit gaan merken, doordat Microsoft steeds meer zal komen met een geïntegreerd aanbod van apparaten, software en diensten. Niet echt een wijziging van de strategie, wél een wijziging in de operationalisering van de strategie.