In mijn vorige blog heb ik 3 redenen genoemd waarom opleiden loont. In de praktijk echter wordt het nut van opleidingen sterk onderschat. Sterker nog: theorie en praktijk lijken ver uit elkaar te lopen. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het succes/falen van ERP implementaties. Steeds weer komt het gebrek aan kennis naar voren als één van de faalfactoren. Dat wordt niet opgelost door het eenmalig eigen maken van een trucje, maar door continu leren. Daar hebben wij tegenwoordig e-learning voor!
Oorzaak van kennisgebrek: Het opleiden van de medewerkers in het gebruik van de ERP-oplossing is een eenmalige projectactiviteit.
Ergens in de weken voor live-gang worden een aantal korte trainingsmomenten georganiseerd, waarbij de eindgebruikers met een korte uitleg en een paar oefeningen wordt verteld hoe ze met het nieuwe systeem moeten gaan werken. In een aantal gevallen worden deze opleidingen ondersteund door werkinstructies. In een groot aantal gevallen is de kwaliteit van deze instructies matig; ze zijn onder hoge tijdsdruk tot stand gekomen en vaak ook niet uitputtend/volledig.
Resultaat: Medewerkers die eenmalig een truckje hebben geleerd, zonder dat er tijd is dit te herhalen en te verdiepen. Tijd voor verdieping en herhaling ontbreekt, de medewerkers leren met het systeem te werken met vallen en opstaan.
Ander gevolg van deze eenmalige opleidingsactie is een snel dalend kennisniveau van de ERP-oplossing binnen de organisatie. Nieuwe medewerkers worden bijgepraat en ingewerkt door collega’s. Deze collega’s kennen zelf vaak de details van de oplossing niet en zijn ook niet opgeleid om kennis over te dragen. Het resultaat lijkt op de uitkomst van het spelletje, waarbij een zin moet worden door gefluisterd: na verloop van tijd lijkt de uitleg in de verste verte niet meer op de originele boodschap! De essentie van het werken met een ERP-oplossing - Integrale verwerking van gegevens met als doel tijdige en juiste informatie uit het systeem verkrijgen - verdwijnt totaal uit beeld. Het eindresultaat: Ontevreden, onbekwame gebruikers, die om hun werk te doen vaak weer hun eigen subsysteempjes (lees Excel sheets) maken om de zaak draaiend te houden.
Om dit patroon te doorbreken is een andere aanpak nodig: continu leren. Medewerkers moeten in staat zijn op elk moment kennis op te kunnen doen over de manier waarop ze hun taken met Dynamics AX of Dynamics NAV moeten uitvoeren.
Hier komt e-learning in beeld!
Er zijn talloze definities van e-learning. De rode draad is: E-learning is het zelfstandig leren, gebruik makend van diverse (electronische) informatiebronnen. Dit is dus een andere manier van leren dan de klassikale opleidingen die vaak worden gegeven. Belangrijk is dat naar mijn mening e-learning niet het ei van Columbus is, maar onderdeel van een totaal opleidingsplan. Mijn visie op de inhoud en de toegevoegde waarde van een goed opleidingsplan zal ik in een volgende blog toelichten. Nu ga ik in op de kenmerken (en vooral de plusplunten) van e-learning.
Een aantal belangrijke kenmerken van e-learning zijn:
Om e-learning succesvol toe te passen zijn een aantal randvoorwaarden erg belangrijk:
Naar mijn mening worden voor allerlei activiteiten aan IT-oplossingen gedacht. Alleen leren wordt nog steeds op een traditionele wijze aangepakt. E-learning is een waardevolle toevoeging aan de wijze waarop kennisdeling en –borging in een bedrijf praktisch kan worden ingevuld. Juist voor taakgerichte uitleg, waar herhaalbaarheid en individuele leermomenten belangrijk zijn, biedt e-learning een oplossing die dit probleem oplost.
Image courtesy of Salvatore Vuono / FreeDigitalPhotos.net