Er zijn verschillende manieren waarop u binnen de organisatie data kunt aanleveren. Maar bij iedere deliverymethode moet u oppassen voor bepaalde valkuilen. In deze tweedelige blog zetten we de zeven belangrijkste voor u op een rij. In onze vorige blog vertelden we over valkuil één, twee en drie. Vandaag leest u meer over de overige vier valkuilen.
4. Vertrouwen op niet-gecontroleerde databronnen
Een groot voordeel van selfservice-BI is dat iedere medewerker overal data vandaan kan halen om deze als bron voor een rapport te gebruiken – van het eigen ERP-systeem tot het internet.
Hierin schuilt echter ook een gevaar. Als u niet-gecontroleerde databronnen gebruikt om zeer belangrijke beslissingen te nemen, loopt uw bedrijf mogelijk risico. Corporate BI biedt in dat geval de oplossing: daarbij gaat het om gecontroleerde databronnen. Middels een uitgebreid proces van testen en validatie zijn deze bronnen 'door de keuring' gekomen. Zo weet u zeker dat u een stevig fundament heeft voor het nemen van bedrijfsbeslissingen!
Kent u de verschillende deliverymethodes zoals selfservice-BI niet? Lees dan eerst deze blog.
5. Geen acht slaan op securityzaken
Omdat medewerkers bij selfservice-BI zelf aan de slag kunnen met data en deze met elkaar kunnen delen, is de beveiliging niet altijd even solide. Bovendien is het voor de IT-afdeling lastiger om security te beheren. Is databeveiliging cruciaal voor uw organisatie, dan biedt corporate BI veel meer mogelijkheden. Bovendien is securitybeheer een stuk eenvoudiger.
6. Doorlooptijd en kosten negeren bij het doorvoeren van wijzigingen
Soms wilt u achteraf een wijziging aanbrengen. Bij selfservice-BI is dit geen probleem. Maar als u voor corporate BI kiest, kost het veel tijd en geld, omdat gegevens daarbij een heel proces moeten doorlopen. Als u het datamodel op een later moment besluit aan te passen, moet u mogelijk óók veranderingen doorvoeren in het proces.
Wilt u hier geen uren in steken en kosten voor maken? Pak een corporate BI-project dan niet op dezelfde wijze aan als een selfservice-BI-project.
7. Geen aandacht besteden aan adoptie
De gebruiker van tegenwoordig is gewend aan een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit. Dit is vaak de reden waarom de business een zorgvuldig opgesteld rapport niet gebruikt.
Vooral in het corporate-scenario komt dit regelmatig voor. Omdat het rapport niet voldoet aan de wensen en eisen, knutselen mensen liever hun eigen variant in elkaar, bijvoorbeeld in Excel. Dit is een inefficiënte aanpak die ervoor zorgt dat u de grip verliest: u weet niet meer op basis van welke cijfers mensen beslissingen nemen.
Het is dan ook raadzaam om de business niet alleen in het begin, maar ook tussentijds te betrekken. Dan weet u zeker dat de adoptie van het rapport goed zal zijn!