Mijn klant heeft een vraag en ik kan u verzekeren dat ik die graag wil oplossen. Ik wil immers dat u, beste klant, terugkomt. Dat is goed voor mijn reputatie, goed voor het bedrijf waar ik voor werk…. enz. en zo kunnen we met z’n allen het lijstje compleet maken. Laten we er ook niet helemaal omheen draaien, er moet wel een beetje geld in het laatje komen om iedereen aan het eten te houden. Het is alleen geen grap. Persoonlijk vind ik dat u, beste klant heel veel voor ons moet betalen. Dus u mag er ook heel veel voor terugkrijgen.
Wat vindt u dan dat ik moet meebrengen, om u echt te helpen? Reageer alstublieft op deze blog, als u inputs heeft voor mij om mijzelf hierin scherp te houden. Totdat ik van u de eerlijke antwoorden krijg, verzin ik natuurlijk zelf wat u nodig heeft.
Kennis van de software pakketten, consultancy vaardigheden, kennis van methodieken… zo kan ik wel een lijstje maken. Of is toch die mens die erachter zit de belangrijkste schakel? Is de intentie van uw hulpvraag zuiver, is de intentie van mijn helpen zuiver?
In de gymzaal leek het allemaal veel duidelijker. Een kind vraagt, ik wil zo graag de handstand leren, dan kan ik meedoen op het schoolplein. Kennis van het kunstje is nodig, kennis van de voorwaarden om het kunstje überhaupt te kunnen doen is nodig en als een voorwaarde er niet is, is een methode om er aan te voldoen ook nog wel handig. Het is waar dat het kind afhaakt als hij of zij twee keer de tijd en ruimte niet zo goed kan inschatten en op de neus valt. Ik moet het dus in fases aanbieden. Ik moet dus mijn kennis van het kunstje, mijn kennis van de voorwaarde en mijn kennis van de methode overbrengen, zodat het kind zichzelf kan helpen. En een kind, natuurlijk afhankelijk van de leeftijd, kan dit, mits het in delen wordt aangeboden. Waar zijn we dat dan kwijtgeraakt, als dit de eenvoudige manier is van groei, zelfsturing en zelfreflectie. Daar waar we zo blij van worden. En is zoiets eenvoudigs dan toe te passen tussen u en uw organisatie en mij en mijn organisatie?
Volgens mij kan het. Voortaan vertel ik u, wat mijn beginniveau is en laat ik u weten of ik de consultancy vaardigheden beheers die u nodig heeft en leer ik u welke methode ik ga gebruiken om uw hulpvraag beantwoord te krijgen en in welke fases en hoe we dit aan uw medewerkers gaan aanbieden. Juist met en voor uw medewerkers, zodat zij net als het gymmende kind kunnen groeien, zelf kunnen sturen en zelf kunnen reflecteren. Dan hoeven ze immers niet om te vallen. En .. ik stuur u eerlijk iemand anders wanneer ik aan de voorwaardes niet kan voldoen. Ik weet heus, dat ik die grote vent van twee meter die de dubbele salto wil maken, niet kan afvangen.
Ik wil u graag ontmoeten hierin. Echt ontmoeten! Zoals dat kind met die simpele eerlijke vraag. Vertel me uw beginniveau op alle fronten. Laat me samen met u toetsen of ik uw hulpvraag begrepen heb en of u mijn kennis, mijn vaardigheden, mijn methode begrijpt en of het voldoende is, om samen van dat begin naar een werkbaar en bruikbaar eindresultaat te komen. Mag ik vooral met u op het pad naar dit eindresultaat heel veel plezier beleven, zodat we beiden kunnen groeien, zelf kunnen sturen en zelf kunnen reflecteren.
En vertel me van die grote vent, die toch stiekem die salto wil maken.
Image courtesy of jannoon028 / FreeDigitalPhotos.net