Volgende week worden bij Mprise 'What’s new trainingen voor Dynamics NAV 2015' verzorgd. Op de agenda staan o.a. de nieuwe mogelijkheden om documenten te ontwerpen. Bij documenten mag je daarbij denken aan wat afgedrukt wordt in het verkoop- of inkoopproces, zoals een offerte, een orderbevestiging, een factuur etc.
N.B.
In NAV 2015 kan elk report object in RDLC en/of in Microsoft Word opgesteld worden. In de functionaliteit is dat met name uitgewerkt en toegepast in documenten voor verkoop en inkoop.
Heb je wel eens geprobeerd om een document te ontwerpen in Visual Studio / RDLC, of slechts aan te passen, bijvoorbeeld door het toevoegen van een klantspecifiek veld in de kop of voet van het document?
Je zult het dan met me eens zijn dat die omgeving ideaal is voor de programmeurs onder ons. Die maken er werkelijk prachtige documenten in. Maar als je nou niet zo technisch onderlegd bent en toch een document wilt kunnen aanpassen? Denk daarbij bijvoorbeeld aan een consultant die een klant begeleidt bij de implementatie of de applicatiebeheerder die NAV beheert voor een bedrijf. Dan wil je wel een alternatief hebben.
Microsoft Word is wat dat betreft veel vriendelijker om in te werken. Natuurlijk zijn er ook ‘spelregels’ om rekening mee te houden, maar dat is wat anders als de properties en de codes van Visual Studio.
Zo kun je standaard Word-sjablonen en -stijlen inzetten om een huisstijl toe te passen. De opmaak, de indeling, een gegeven of een tekst toevoegen… het is allemaal eenvoudiger.
In onderstaand voorbeeld heb ik in Word het onderdeel ‘Lettertype’ in het ‘Start’-lint gebruikt om het lettertype en de lettergrootte in één keer in te stellen voor het document. Daarna heb de eerste regel van het klantadres als ‘vet’ ingesteld en de kleur van de tekst van het document ‘blauw’ gemaakt.
Zo lang als ik al met Navision / Dynamics NAV werk, moet je een apart rapport maken als de klant om een aparte lay-out voor elk bedrijf vraagt. Herkenbaar?
Stel dat je 2 bedrijven in dezelfde NAV omgeving hebt en elk bedrijf heeft een ander document. Ik bedoel dan niet zozeer de gegevens zelf zoals de bedrijfsgegevens, maar echt de indeling. Laten we zeggen dat het ene bedrijf het adres links afdrukt en het andere rechts en nog een aantal andere zaken. In vorige NAV versies houdt dat veelal 2 aparte report objecten in. Wil je later toch nog iets anders? Beide report objecten moeten dan aangepast worden. Dat kost meer tijd en is dus duurder.
In NAV 2015 kunnen we dat anders aanpakken. Daarin gebruiken we één en hetzelfde report als basis, waarop verschillende lay-outs gemaakt worden – in Word of in RDLC. Nadat dit gedaan is, wordt ingesteld welke lay-out bij welk bedrijf toegepast wordt. Eenvoudig he?
Maar wacht eens even… hoe zit het dan met het report object? Programmeren we daar dan niet meer in?
Ja hoor, dat zal nog steeds van toepassing zijn. Denk maar aan branche-specifieke functionaliteit of bedrijfsspecifieke gegevens die niet in standaard NAV voorkomen.Verder geldt dat de dataset die in het report gemaakt wordt, zodanig moet zijn dat alle gegevens voor de verschillende lay-outs er goed in zitten.
Heb je te maken met een voorwaardelijke opmaak? Korting wel of niet afdrukken? Een datum anders opstellen? Die zaken werden en worden nog steeds in het report object geregeld.
Je kunt als programmeur de lay-out nog steeds opstellen in het report object. In RDLC, in Word. Ook daar is niets aan veranderd. Echter, als consultant of applicatiebeheerder kun je besluiten om die lay-out aan te passen buiten het object om. Het report object wordt niet aangepast.
Ben je niet tevreden over een aanpassing of wil je het later toch weer anders? Wel, dan kun je een nieuwe indeling maken zonder object aanpassingen.
Volgende week geven we onze 'What’s new trainingen voor NAV 2015'. Report design wordt in 2 smaken behandeld: voor de programmeurs (klik hier) en voor de consultants / applicatiebeheerders (klik hier). Als u snel bent kunt u nog meedoen...