De meeste performance problemen slepen zich voort en aangedragen oplossingen resulteren vaak in een matige verbetering. Het resultaat is dat eindgebruikers ontevreden zijn en blijven, maar ook geen vertrouwen meer hebben in de ICT-afdeling. Want zeg nu zelf, al die slimme ICT-ers met hun mooie lease auto’s, hoge uurtarieven en de beste apparatuur, kunnen die niet eens een systeem sneller maken zodat ik goed mijn werk kan doen?
In mijn blog 4 oorzaken van ‘trage’ Microsoft Dynamics NAV/AX software heb ik een aantal oorzaken van een trage Microsoft Dynamics AX of NAV omgeving aangegeven. In deze blog gaat het vooral over de aanpak van een performance probleem.
Deze aanpak bestaat uit 5 stappen die achtereenvolgens moeten worden doorlopen:
- Kies met wie je het onderzoek wilt doen.
- Waar zit de grootste frustratie?
- Welke aanpak kies ik voor de analyse?
- Gebruik een goede rapportage.
- Herhaal steeds kleine stappen.
In deze blog ga ik in op de eerste drie stappen. De volgende twee stappen behandel ik in de volgende blog.
Stap 1. Kies met wie je het onderzoek wilt doen.
Een onderzoek naar een performance probleem is niet gemakkelijk, anders waren er niet zoveel problemen. De meeste AX gebruikers vinden hun systeem te traag in algemene zin. Vaak zijn hun bezwaren ook toegespitst op bepaalde (batch) processen. Voor NAV geldt dit in mindere mate, omdat het vaak kleinere en minder complexe omgevingen zijn. Maar ook daar zie je steeds vaker de vraag naar een performance onderzoek.
Kun je dit onderzoek zelf doen? Meestal niet, gespecialiseerde kennis en tools heeft de gemiddelde ICT-afdeling niet, de complexiteit is groot en ook de ervaring wordt gemist. Dus ga je iemand zoeken die je echt kan helpen. Het ligt het meest voor de hand om dan je Microsoft partner te bellen. Je moet je dan wel afvragen of je daar iets mee opschiet. Als je denkt dat zij het beste jouw performance probleem kunnen oplossen, waarom hebben ze dan tijdens de implementatie niet meteen alle best practices meegenomen? Waarom achteraf repareren als je weet waar de problemen gaan optreden?
Hoe het ook zij, zoek een deskundige partij met ervaring en een goede aanpak die jou kan helpen. Bedenk in ieder geval dat als je gebruik maakt van een add-on boven op AX of NAV het altijd verstandig is om je eigen Dynamics partner in te schakelen. Maak altijd wel vooraf goede afspraken over de verwachting, aanpak en de gewenste resultaten.
Stap 2. Waar zit de grootste frustratie?
Je kent je eigen organisatie het beste. Start dus zelf al met goed doorvragen naar de werkelijke performance problemen. Laat je gebruikers voorbeelden geven, welk proces, welk tijdstip, welke selectie. Allemaal vragen die helpen bij het helder krijgen van het probleem.
Maak vervolgens een lijst met gebruikers die geïnterviewd moeten worden door de specialisten. Bereidt de gebruikers voor op het interview door ze te vertellen dat ze aan de hand van bijv. een logboek aan moeten kunnen tonen welke problemen ze in de praktijk tegenkomen. Start dus niet gewoon een onderzoek, dat is schieten met hagel, focus op de echte problemen en laat je niet wegsturen met termen als ‘dat systeem is niet vooruit te branden’. Benoem man en paard en kies de 5 grootste problemen om daarmee aan de slag te gaan.
Los liever één grote frustratie op waar veel hinder van ondervonden wordt dan een paar wat minder belangrijke processen waar je relatief veel tijd mee kwijt bent.
Deze analyse van het probleem of de problemen is eigenlijk het belangrijkste. Besteed hier voldoende tijd aan, want dat geeft aan waar je op moet focussen en hoe meer tijd je zelf besteed hoe minder de ingehuurde consultant hoeft te doen.
Stap 3. Welke aanpak kies ik voor de analyse?
Uit de interviews en verzamelde gegevens van gebruikers komt naar voren of er een algemeen probleem is (het hele systeem is traag) of een aantal heel specifieke problemen in bepaalde processen. Dat bepaalt de aanpak die je moet kiezen.
Bij een aantal heel specifieke problemen kies je voor de directe focus op die processen. Je checkt de inrichting, het maatwerk en het gebruik van dat specifieke proces. Dat doe je door met standaard aanwezige tooling de processen te analyseren.
Als uit de analyse komt dat eigenlijk het hele systeem last heeft van traagheid, start dan een algemeen onderzoek naar het hele systeem. Ook daarvoor is allerlei tooling aanwezig in Windows, AX en NAV zelf maar ook bij de SQL Server database. (Voorbeelden zijn Windows Performance Monitor, NAV Profiler, SQL Tuning Advisor, PAL Tools, SQL profiler, Dynamicsperf.)
Laat die tools in een paar dagen of weken gegevens verzamelen van het systeem en analyseer die data.
Begin met een goede check van de hardware, dat is het meest eenvoudig om te checken. Heb je bijvoorbeeld een Virtuele Server met RAID 5 zonder een high performance SAN? Dan weet je al dat daar veel winst te behalen valt. Pak dat soort problemen eerst aan en ga dan verder met de software en database instellingen.
Leg de verzamelde gegevens vast. Deze zijn heel belangrijk voor het vervolg. Het is de nulmeting die je in het verdere verloop van het traject gebruikt om de resultaten van aanpassingen mee te kunnen vergelijken.
Image afkomstig van jesadaphorn via www.freedigitalphotos.net
Renger Reitsema is directeur bij Mprise. Hij werkt sinds 1994 met ERP systemen waaronder Baan ERP en Microsoft Dynamics NAV en AX. Renger blogt over onderwerpen die te maken hebben met beheer van ERP systemen