In de eerste blog heb ik de eerste drie stappen uitgewerkt. Dat betrof het belang van een goede selectie van de partij met wie je performance problemen gaat aanpakken, van focus op de belangrijkste performance problemen en van de keuze van een goede aanpak voor een goede analyse.
In deze blog ga ik in op de rapportage en het terugbrengen van een groot probleem naar behapbare stukken.
De hoeveelheid gegevens die je met de NAV profiler of AX trace parcer of andere tooling verzamelt is enorm. Zie uit deze informatie maar een goede rapportage te maken die het management in staat stelt om de juiste beslissingen te nemen.
Gebruik daarom een rapportage die kort en bondig is. Neem niet allerlei meetinformatie op die niet relevant is. Mijn advies is een rapportage met de volgende indeling na de 1e fase waarin je de interviews gehouden hebt en de hardware configuratie gecheckt hebt:
Na deze fase moet commitment gekregen worden van het management voor fase 2. Je gaat nu een traject met elkaar in van enkele dagen / weken die bepalend zijn voor het oplossen van een groot probleem.
In fase 2 ga je meten en analyseren, specifiek op één of meerdere processen of meer algemeen het hele systeem, in sommige gevallen zelfs beide. Na de metingen en analyse rapporteer je de resultaten met een advies voor het doorvoeren van wijzigingen.
Het is nu aan het management om knopen door te hakken, gaan wij de adviezen uitvoeren? Uiteraard, je wilt resultaat behalen, het moet nu maar eens afgelopen zijn met die performance problemen.
Na aanpassing van de configuratie of het maatwerk is het goed om weer dezelfde metingen uit te voeren en te vergelijken met de nulmeting. Rapporteer vervolgens ook heel duidelijk in percentages wat de verbetering is geweest. Dit brengt het gevoel naar de achtergrond en de feiten boven water.
Zoals eerder al aangegeven, ga niet meteen alle problemen onderzoeken, focus op de meest belangrijke en selecteer ook die problemen die de meeste impact hebben. Laat het management aangeven welk probleem het belangrijkste is en verifieer dat met de eigen bevindingen uit de.
Heb je een belangrijk issue geselecteerd? Ga daar dan mee aan de slag, zorg voor commitment van het management en organiseer alle resources die nodig zijn om tot een goed en snel resultaat te komen. Kom je met resultaat, dan krijg je ook vertrouwen voor het vervolg.
Dat is belangrijk want vaak zijn de performance problemen langdurig, is er al veel onderzoek gedaan en veel geld uitgegeven.
Na elke meting en analyse voer je de noodzakelijke wijziging uit, dat kan het toevoegen van indexen zijn op de tabellen, snellere schijven, SQL server parameters, maatwerk code, etc. Voer in elk geval niet op drie fronten aanpassingen uit, dan weet je niet welke aanpassing tot welk resultaat geleid heeft. Dus heb je het advies gekregen om indexen toe te voegen? Doe dat dan eerst en meet het resultaat. Pak vervolgens dan het volgende advies op en check weer of de wijziging resultaat heeft gehad. Het resultaat van een wijziging is niet altijd vooraf exact te geven, stop daarom niet als het eerste advies weinig resultaat heeft maar ga door met het uitvoeren van alle relevante adviezen.
Wat ook belangrijk is, zorg dat je onder gelijke omstandigheden meet. Neem dat ook mee in je plan van aanpak en hou je ook daaraan.
Kortom, een performance onderzoek is een project op zich. Het is belangrijk met wie je het onderzoek doet, beperk je tot de grootste problemen, zorg voor een duidelijke aanpak en rapporteer hier ook kort maar helder over en neem niet teveel hooi op je vork.
Image afkomstig van jesadaphorn via www.freedigitalphotos.net