In Nederland zijn wonderbaarlijk genoeg nog best veel MKB-bedrijven die überhaupt geen gebruik maken van een ERP-oplossing. Onderzoek uit 2019 wijst uit dat op dat moment zo'n 25% van de organisaties met meer dan 50 werknemers niet met ERP werkte. Als dat het kader is, is het niet vreemd dat innovatie rond ERP als lastig wordt ervaren. Al jaren hoor je termen als IoT, Predictive Maintenance en bijvoorbeeld Advanced Analytics. Toch komt dit bij weinig bedrijven echt goed uit de verf. Stap 1 om je bedrijf te moderniseren? Vernieuw je ERP-systeem naar Dynamics 365 F&O of Business Central (of een ander modern ERP systeem dat veel koppelmogelijkheden biedt).
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar het is de stap naar de toekomst. Innoveren is binnen Dynamics 365 de norm geworden. Hoe zit dat? Microsoft levert met D365 een suite met bedrijfsapplicaties. Je kiest één keer een platform en kunt daarop doorgroeien. Daardoor wordt ook de functionaliteit van het ‘ERP-systeem’ veel breder. Het ontgroeit de term ‘ERP’. Welk ander ERP-systeem kan bijvoorbeeld uitbreiden met een Low-Code platform, Self-Serviceportalen of soortgelijke brede oplossingen?
Microsoft’s bedrijfsapplicaties zoals Dynamics 365 Business Central of Finance & Operations bieden deze functionaliteit ook niet standaard. Daarvoor heeft Microsoft een schil om de ERP-omgeving aangebracht. Die schil is in te vullen met standaardapps/extensies vanuit App Source of met je eigen Apps in Power Platform.
De kracht zit ‘m dus voornamelijk in het koppelen van de diverse functionaliteiten via apps. Zo wordt het eenvoudiger om bijvoorbeeld Field Service functionaliteit toe te passen om productie efficiënter te maken. Of bijvoorbeeld je E-commerce platform aan je ERP en CRM systeem te koppelen, meer inzicht te geven in vraag en aanbod en op die manier meer omzet te genereren.
Tijdens de upgrade van je ERP-omgeving komen ook Power BI, Dynamics 365 Sales en bijvoorbeeld Dynamics 365 Customer Service om de hoek kijken. Allemaal gereedschap om uiteindelijk je strategische doelen sneller te behalen.
Om een voorbeeld te geven. Door het delen van KPI's en bijbehorende data met je eindgebruikers maar ook bijvoorbeeld je leveranciers, maak je een insights feedback loop. Al deze stakeholders kunnen veel sneller acteren wanneer er een kink in de kabel komt.
Met behulp van zowel aangepaste toepassingen (met Power Apps en Power BI, zoals in ons voorbeeld) als kant-en-klare toepassingen zoals de apps in Appsource, transformeren productiebedrijven hun ERP-oplossingen. Wat ooit vooral werd gezien als een systeem voor financiën en boekhouding wordt nu het kloppend hart van het bedrijf.
In de productie gaat het ERP-systeem vaak meer over middelen dan over iets anders. Waar zijn onze grondstoffen? Wat zijn onze kosten? Hoe snel en efficiënt worden materialen ingekocht? Waar zitten de knelpunten? Hoe krijgen we onze producten sneller gemaakt en op de markt? Welke middelen hebben we? Welke hebben we nodig? En terwijl deze "middelenkwesties" meestal betrekking hebben op de toeleveringsketen, is er een andere factor waar je als onderneming meer rekening mee kunt houden: klanten.
Ondanks dat we onze klant vaak in een CRM systeem terug willen zien, is het wel interessant om na te denken hoe het proces van productie tot klant korter wordt. Kun je bijvoorbeeld met een klantportaal werken dat direct gekoppeld is aan je ERP-systeem? Een klant kan dan zelf een aanvraag doen, of zelfs een configuratie samenstellen waardoor er minder fouten optreden. Op die manier ben je sneller op de hoogte van behoeften van de klant en kun je sneller inspelen op veranderingen in jouw markt.