Opgaan, blinken en verzinken. Gaat dit ook op voor Microsoft? Die vraag wordt nogal eens gesteld. Zeker is wel dat er door serieuze partijen geknabbeld wordt aan de hegemonie van Microsoft. Onlangs las ik daarover een interessant artikel in een publicatie van Forbes Tech, getiteld: Why Microsoft Is Tech's Last Grand Strategist. De schrijver Greg Satell vergelijkt Microsoft daarin met Apple, Google en Amazon. Die bedrijven beschouwt hij als sterk productgerichte bedrijven. Ze zien een probleem in de markt, duiken erop, komen met een excellent product en werken vervolgens de business opportuniteiten verder uit.
Microsoft doet het anders volgens hem. Microsoft is te vergelijken met een schaakgrootmeester. Ze zien twee of drie bewegingen in de markt en ontwikkelen daar een strategie voor wat zich concreet uit in een productfolio. Dat betekent weliswaar niet dat ze het productleiderschap pakken, maar het leidt wel tot een redelijk voorspelbare stroom van producten.
Microsoft is dan niet noodzakelijkerwijs de eerste met een revolutionair product, soms lopen ze zelfs behoorlijke achterstand op zoals bij de opkomst van de browser technologie en de mobiele technologie, maar uiteindelijk komt het toch goed zoals de huidige superioriteit van de Internet Explorer heeft aantoont.En de superioriteit van Windows 8.1 voor mobile gaat Microsoft volgens CEO Steve Ballmer binnenkort bewijzen.
Ik schrijf deze blog tijdens het World Partner Conference waar Microsoft voor ruim 15000 conferentiegangers uit de hele wereld haar strategische lijnen met de daarbij horende productportfolios breed etaleert. Er zijn er vier: Big data, Mobiliteit, de Cloud en de Social Enterprise.
Big data: De hoeveelheid opgeslagen data in de wereld groeit exponentieel. Dat dient natuurlijk geen enkel belang als die data niet wordt ontsloten. Een fabrikant van regenjassen zal niet alleen willen weten wie zijn regenjassen kopen, waar de potentiële kopers wonen, hoe die zijn regenjassen willen aanschaffen maar ook wanneer die verkocht gaan worden. Dat laatste kan alleen door de weersvooruitzichten voor de komende weken in zijn productieplan mee te nemen. Om dit mogelijk te maken worden verschillende gespecialiseerde software applicaties ontwikkeld.
Mobiliteit: Software applicaties moeten kunnen functioneren op allerlei soort van apparatuur: telefoons, laptops, desktops. En als die applicaties moeten op dezelfde databestanden kunnen werken. Daarbij moet het mogelijk zijn om naadloos over te gaan van het ene device naar het andere device. Daarmee wordt he vastleggen en opvragen van informatie volledig losgekoppeld van de plaats waar iemand zich fysiek bevindt.
Cloud: Gegevens worden niet meer lokaal opgeslagen, maar in externe datacenters. Ook applicaties worden niet meer lokaal geïnstalleerd. Bedrijven worden zodoende ontzorgd op het gebied van het technische beheer van de systemen. Ook ondersteunt de cloud de mobiliteit van de werkplek.
Social Enterprise: Bedrijven zijn sociale entiteiten. Zonder samenwerking en onderlinge coördinatie kan een bedrijf niet functioneren. Medewerkers moeten dan ook door ICT optimaal worden gefaciliteerd in die samenwerking. Intranetten evolueren dan tot sociale netwerken. Zeg maar het interne Facebook. Microsoft heeft daarvoor het product Yammer dat deel gaat uitmaken van het nieuwe Office 365.
Nu even terug naar waarmee ik deze blog begon. Wat bedoelt Satell als hij zegt dat Microsoft wel eens het laatste technobedrijf zal zijn dat opereert vanuit een sterke strategische visie? Hij bedoelt hiermee dat de nieuwe generatie bedrijven zal overwinnen door het vermogen om snel nieuwe producten op de markt brengen, en niet door primair te focussen op de geleidelijke uitbouw van de samenhang in het productfolio. Hij beweert dan: The game of strategy is changing. En daarin zijn Google en Facebook en Amazom sterker. De toekomst zal het leren. Het klinkt bekend, zoals het vroeger werkte, werkt het nu niet meer. Nog niet zo lang geleden volgde op de euforie van de 'New Economy' de '.com bubble' . Uiteindelijk is er maar één ding dat telt en dat is als er geen business waarde wordt geleverd het snel afgelopen is met een bedrijf. Terecht!