Als trainer verbaas ik me al jarenlang over de manier waarop IT-trainingen worden ingevuld. In plaats van een waardevolle activiteit die bijdraagt aan het succesvol gebruik van het IT-systeem, wordt het trainen van gebruikers het liefst overgeslagen of geminimaliseerd onder het mom van ‘al doende leert men’ of ‘het systeem moet zo gebruiksvriendelijk zijn dat je het vanzelf leert!’
Je kan de vraag ook anders stellen: is het geven van (IT)-training een zinvolle bezigheid of verspilde moeite en energie? Want….ze leren het trucje vanzelf wel..
IT-training meer dan een truckje
Wat mij betreft is het geven van IT-training meer dan even een trucje (paar handelingen doen) leren! Ik (en wij van Mprise Academy) zien de waarde van opleidingen heel anders: trainen draagt bij aan het ontwikkelen van de juiste competenties bij de medewerkers en leidt tot een veel beter acceptatie en gebruik van de IT-oplossingen.
Dit (zorgen voor competente medewerkers) sluit volledig aan bij de context waarin je als bedrijf anno 2018 leeft. Als bedrijf neem je immers je medewerker serieus, geeft hem/haar een centrale plek en verwacht dat hij/zij zoveel mogelijk bijdraagt aan het succes van je bedrijf. Dat kan alleen als de medewerkers voldoende kennis hebben: er wordt dan al snel gepraat over ‘kenniswerkers’. (Overigens….wat een kenniswerker nou precies is is nog niet zo eenvoudig vast te stellen. Alleen even googelen op deze term levert al ruim 95000 resultaten).
Het up-to-date houden van de kennis
IIn mijn opvatting is een kenniswerker niets meer en minder dan een medewerker waarvan je verwacht dat hij/zij competent is om zijn/haar rol uit te voeren en daarbij up-to-date is en blijft op het gebied van kennis en kunde. Vergeleken met vroeger voert de medewerker een ander soort taken uit, vaak kennisintensieve taken: hierbij zijn het gebruik van systemen, analytische vaardigheden, een hoog kennisniveau, etc. onontbeerlijk: zie daar de kenniswerker. In de ontwikkeling van medewerkers staat het werken aan competenties dus centraal.
Daarmee kom je op de kern van opleiden uit. Het opleiden van medewerkers op het gebied van IT heeft als doel dat de medewerkers de competenties hebben om de systemen daadwerkelijk (en efficiënt en effectief) te gaan gebruiken. Dit bereik je niet door alleen maar een trucje aan te leren.
Drie factoren voor een goed opleidingsprogramma
Daadwerkelijk gebruik van een systeem wordt door 3 factoren bepaald.
Gebruik = kennis * kunde * acceptatie
Een goed opleidingsprogramma bevat dus minimaal deze 3 elementen:
- Het trainen van (applicatie)kennis.
- Het trainen van kunde (achterliggende concepten en vaardigheden).
- En begeleiden van veranderen.
Waarborgen van competenties
Het is dus meer dan het leren van een trucje of een eenmalige projectactiviteit. Het is onderdeel van een programma dat inzet op het zorgen voor en borgen van de competenties van de medewerkers. Dit programma geeft invulling aan 3 vragen die cruciaal zijn om een IT-applicatie te gaan gebruiken:
- Ken je het?
- Kun je het?
- Wil je het?
Deze 3 elementen vormen de basis voor mijn visie op trainen: geen leren van een trucje maar een investering in de medewerkers (het investeren dus waard!).
Harro Knook is opleidingsconsultant bij Mprise. Hij begon bij Mprise in 2010 en heeft 25 jaar ervaring op het gebied van opleiden en ERP-implementaties. Hij blogt over onderwerpen die te maken hebben met opleidingen, e-learning en verandermanagement.