In ieder productie-, handels-, of retailbedrijf zijn producten, data en mensen in beweging. Het liefst zijn al deze bewegingen ‘frictieloos’. De medewerkers die de bedrijfsprocessen uitvoeren zijn vaak heel druk om te zorgen dat alle orders zo snel mogelijk weggewerkt worden. Maar wanneer daar eens met een frisse blik (door een buitenstaander) naar gekeken wordt, kunnen zomaar een aantal niet efficiënte stappen in de procesgang boven water komen.
Precies daarom hebben we bij Mprise mensen die zelf uit de supply chain komen en dus snappen hoe de toeleveringsketen eruit ziet. Door met een analyse de processen in kaart te brengen, wordt het eenvoudiger om te zien waar Microsoft Dynamics 365 Business Central een verbetering oplevert. Waar bijvoorbeeld nog ‘efficiëntiegaten’ zijn gevonden, zoals bijvoorbeeld handmatige handelingen, kunnen die met Power Platform opgelost worden. Eerst onderzoeken we goed wat de kwaal is, voordat we daar een mooie oplossing bij bedenken.
Waar doet het pijn? Veel voorkomende problemen in de supply chain.
Actie – reactie. In een keten betekent dit dat een probleem voorin de keten, later voor problemen gaat zorgen. Los daarvan zien we dat in veel bedrijven dezelfde problematiek speelt. We nemen je mee in de meest voorkomende problemen:
- Gebrek aan inzicht: Ieder bedrijf heeft inzicht nodig in alles van voorraadbeheer tot activa en onderhoud tot personeelszaken en meer. Het bedrijf dat alle inzichten heeft om te slagen is een zeldzaamheid in elke sector.
- Slordig voorraadbeheer: In veel opzichten is slecht beheer van de voorraden de oorzaak van het eerder genoemde gebrek aan inzicht. Je kunt nooit goed weten wat je moet inkopen als je geen volledige en correcte data hebt. Daarnaast zijn er andere facetten van invloed, denk aan verschuivingen in de vraag van klanten of bijvoorbeeld problemen in de aanlevering van grondstoffen en producten.
- Communicatiestoringen: Realtime storingen in netwerken en apparaten leiden tot verstoringen van de supply chain en geven een rimpeleffect dat zowel leveranciers als klanten treft.
- Inefficiënte werkwijzen: Als je al een lange tijd actief bent in een bepaalde bedrijfstak, loop je het risico op beroepsblindheid. ‘We hebben het altijd zo gedaan’. Maar voor een groeiend bedrijf is kijken naar het verleden zelden de beste manier om vooruit te komen. Verouderde werkwijzen betekenen bijna altijd dat er optimalisatie en verbetering mogelijk is.
- Concurrerende systemen: Binnen de groothandel en distributie zijn bijna altijd meerdere afdelingen betrokken bij de supply chain betrokken en dat betekent meestal meerdere systemen, meerdere uitbreidingen en apps, kortom gegevens in silo's. Vanuit een IT perspectief zoek je naar één versie van de waarheid. Ofwel één plek waar alle data samenkomt en waar iedereen makkelijk mee kan werken. Dat is een voorwaarde omdat men anders om de systemen heen gaat werken met persoonlijke Excel sheets.
Download het E-book over Business Central
Van symptoombestrijding naar de oorzaak met Dynamics en Power Platform
Dit op het oog korte lijstje, geeft een aantal pijnpunten aan die best lastig op te lossen zijn. Het goede nieuws is dat dit problemen zijn die in ieder bedrijf voorkomen. Daardoor is er ook al veel werk verzet om hier oplossingen voor te creëren. Het kost soms wel wat meer moeite, maar levert op de langere termijn een blijvende oplossing die veel tijd en geld bespaart. Het mooie van het huidige Microsoft platform van bedrijfssoftware is dat het bestaat uit een basis van een compleet ERP systeem met ondersteuning voor alle standaard bedrijfsprocessen, maar daarnaast een aanpasbaar en modulair bouwsysteem om bijzondere afwijkende, maar ook handmatige
bedrijfsstappen te automatiseren of te ondersteunen. Dit kan met Apps die op telefoons, tablets of computer gepresenteerd worden net naar waar een functie nodig is in de organisatie. Het begrip App behelst zowel een minimale App met 1 taak maar kan ook een complete applicatie zijn met diverse functionaliteiten daarin ondergebracht die daarnaast info ophalen en wegschrijven naar het basis ERP systeem Microsoft Dynamics 365 BC.
Voorbeelden van apps op maat
Dynamics 365 Business Central levert tal van optimalisaties op het gebied van magazijnbeheer. Bedenk hierin bijvoorbeeld aan een slimmer inkoopproces doordat het systeem aangeeft wanneer grondstoffen onder een bepaald niveau komen. Het mooie van Business Central is dat het vanuit de basis al een oplossing is die veel functionaliteit levert, maar daarnaast ook uitbreidbaar is met apps.
Omdat Business Central tal van standaard connectie mogelijkheden heeft met het Power Platform, is het eenvoudig om apps te ontwikkelen die zowel naadloos aansluiten op Business Central als op jouw interne processen. In ieder bedrijf in de handel, productie, retail of distributie bestaat een materiaalstroom van aankoop tot verkoop. Deze processen zijn ondersteund in de standaard van Business Central. Voor alle afwijkende processen gebruiken we het Power Platform.
Met Power Apps bouw je bijvoorbeeld een scantool die vanaf je telefoon of scanapparaat naar keuze artikelen scant en een verwerking toepast in Business Central. Of bouw een invoeroplossing voor je klanten in Power Portal. Het systeem communiceert direct met Business Central. De data die jouw klant invoert, is dus direct zichtbaar in het ERP systeem.
Door met dit soort Apps het gebruiksgemak voor de eindgebruiker optimaal te maken wordt de adoptie in de organisatie veel beter gewaarborgd. Daarnaast is die zo gewenste “één waarheid” in het achterliggende ERP eerder bereikt.
Met de combinatie van standaard, altijd up to date ERP én configureerbare Apps zijn de mogelijkheden eindeloos, schaalbaar en toekomstbestendig.