Het is alweer enige tijd geleden dat de nieuwste versie van NAV beschikbaar is gekomen. Hieruit blijkt dat Microsoft zeker niet stil is blijven zitten. Waar in voorgaande NAV-versies voor een aantal processen maatwerk of externe software nodig was, blijkt dat dit nu gewoon in de standaard zit. Ben jij van plan om jullie huidige NAV-versie verder te optimaliseren? Dan is juist een migratie naar NAV2016 misschien wel extra interessant.

Hoe ga jij bijvoorbeeld om met het versturen van facturen? Stuur jij dit inmiddels al digitaal (wat eigenlijk wel de nieuwe norm is), of verlaten ze nog altijd op papier jullie onderneming? Zeker gezien de alsmaar stijgende portokosten zal een digitalisering hiervan een aanzienlijke kostenbesparing met zich mee kunnen brengen. En stuur jij ze digitaal, komt dit dan rechtstreeks uit NAV, of nog via allerlei omwegen?

NAV2016 voorziet in een standaard oplossing waarmee het digitaal factureren via e-mail geen enkel probleem is.

En hoe ga jij om met inkomende facturen? Veelal een hoge kostenpost om deze te verwerken. Ook hiervoor zijn er natuurlijk mooie oplossingen bedacht die je met NAV kan laten samenwerken. Maar wat als je dit nog niet gebruikt? Ook hiervoor heeft NAV 2016 mogelijkheden. OCR (Optical Character Recognition) is namelijk standaard aanwezig, waardoor inkoopfactuurscanning tot de mogelijkheden behoort.

Bovenstaande oplossingen zijn dus al twee manieren om kosten naar beneden te brengen met NAV2016. Wat dacht je verder van Document Exchange? Hiermee kun je bijvoorbeeld met een bepaalde regelmaat automatisch je wisselkoersen bij laten werken via webservices (Exchange Rate Services). Dit is niet alleen erg handig, maar scheelt ook veel handwerk en voorkomt de (on)nodige typefouten.  

Ook op het gebied van de workflows heeft Microsoft niet stilgezeten. Zo kunnen workflow sjablonen worden ontwikkeld en gekopieerd, zodat je eenvoudig een nieuwe workflow op kan zetten. Ook zijn er ‘als-dan’ mogelijkheden waarbij bijvoorbeeld goedkeuring moet worden aangevraagd als een kredietlimiet bij een klant ingevoerd wordt die hoger is dan een bepaald bedrag. Goedkeuring kan dan worden aangevraagd bij één persoon, of aan een workflowgebruikersgroep (aantal personen).

Wat ook tot de mogelijkheden behoort, is een als-dan constructie opzetten bij het vrijgeven van de inkoopfactuur. Als de inkoopfactuur wordt vrijgegeven, dan moet deze geboekt worden. Het boekingsproces wordt dan op de achtergrond uitgevoerd, waardoor dit aanzienlijke tijdswinst op kan leveren. Behalve bovengenoemde opties, zijn er nog tal van mogelijkheden met betrekking tot workflow in NAV2016.

Naast de Tablet-client die al in een eerdere versie aanwezig was, is er nu ook de zogenaamde Phone-client, zodat je altijd de belangrijkste gegevens beschikbaar hebt. Ook in een koppeling met Dynamics CRM, en een link tussen de rapportagetool Power BI is inmiddels voorzien.

Reden te meer om je óók te verdiepen in NAV2016 als je van plan bent om jullie huidige NAV-versie te optimaliseren. 

Empowering People & IT
Microsoft Solutions Partner

Het succes van uw business wordt bepaald door het deskundige gebruik en de slimme toepassing van ERP software door uw medewerkers. Alles wat wij doen is daar op gericht. Alles voor uw groei.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief