Mprise Blog

Medewerkers opleiden: een lust of een last?

Geschreven door Harro Knook | 10 maart 2025

Triggert deze vraag jou ook? En heb je hier zelf al een antwoord op? In de praktijk zie ik vaak een vreemde spagaat ontstaan. Want hoewel het verbeteren van kennis in projecten, implementaties en migraties een lust zou moeten zijn, blijkt het in de praktijk vaak een last.

Kennisgebrek staat al jaren in de top 10 van faalfactoren bij IT-projecten

Juist in de implementatie- of migratiefase zou kennis daarom prioriteit moeten hebben. Een goed opgeleid projectteam zorgt direct voor een beter projectresultaat. Waarom? Omdat teamleden een sterkere gesprekspartner voor consultants worden, onnodig maatwerk kunnen voorkomen en de juiste inrichtingskeuzes maken. Ook goed opgeleide eindgebruikers leveren direct rendement op: zij werken efficiënter met het systeem, vermijden overbodige handelingen en stoppen met het bijhouden van eigen lijstjes buiten het systeem.

Goede voornemens zijn er altijd, maar...

Toch blijft het opleiden van gebruikers vaak een ondergeschoven kindje. Er wordt zelden voldoende tijd genomen om het projectteam écht goed voor te bereiden—zowel wat betreft het kennisniveau als wat betreft de vaardigheden die nodig zijn om een IT-project succesvol te doorlopen. In de beginfase wordt het belang van eindgebruikersopleidingen nog hoog ingeschat, maar tijdens het project kalft dit snel af. De go-live datum blijft staan, terwijl maatwerkleveringen uitlopen, datamigraties vertraging oplopen en testen meer tijd in beslag nemen.

Het resultaat?

Opleidingen worden gehaast voorbereid en uitgevoerd of zelfs uitgesteld. Waar in eerste instantie werd ingezet op een ‘10’, blijft er uiteindelijk een magere ‘5,5’ over. De organisatie is dan simpelweg niet klaar om met het nieuwe systeem te werken—met alle gevolgen van dien. Als er dan later toch nog een opleiding plaatsvindt, vallen gebruikers van de ene verbazing in de andere:

👉 “Hadden we dit maar eerder geweten!” (De opleiding komt dus eigenlijk te laat.)
👉 “Oh, dit kan dus gewoon in het systeem?” (Niet alles hoeft met maatwerk en eigen lijstjes.)

Mijn advies? Neem opleiden serieus. Kennis is een lust, geen last. Zorg voor een sterke basis door je kerngebruikers goed op te leiden en begin op tijd met een doordacht opleidingsplan. Dit vermindert faalkosten, verhoogt het rendement en maakt het werken met een nieuw systeem een succes.

Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bekijk onze mogelijkheden voor opleidingsprogramma's voor organisaties.