In oktober heeft Microsoft een ingrijpende verandering doorgevoerd: alle producten hebben een nieuwe licentiestructuur gekregen. Deze wijziging gaat over de prijsopbouw van producten over het hele scala: van Navision/Business Central tot PowerApps. Wat moet u hierover weten? We vertellen het in deze blog!
In de nieuwe licentiestructuur is een prijs per gebruiker per maand opgenomen (dit is ook het model waar Microsoft naartoe gaat). Met name Navision-gebruikers zullen deze modelwijziging merken, omdat zij horen bij een verschuiving van on-premise naar de Cloud. Momenteel is het nog niet verplicht om deze stap te nemen, maar uiteindelijk bewegen we daar samen wel naartoe.
Omdat er nieuwe groeperingen van producten zijn (zoals Navision + Power Platform of AX + Power Platform) zijn er zeer veel samenstellingen mogelijk. Hier gaat het uiteindelijk ook om – dat u producten aanschaft in combinaties. Voor één product betaalt u de volle prijs, waarna alles wat u erbij koopt uit de 'blokkendoos' goedkoper wordt. Met andere woorden, Microsoft introduceert setprijzen.
Omdat we allemaal te maken hebben met de doorgevoerde verandering, is het belangrijk dat u zich hierin verdiept. Het probleem is dat de modellen en combinaties enorm uitgebreid zijn, waardoor u al snel door de bomen het bos niet meer ziet.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op de Dynamics-pagina. Hierop vindt u een uitvoerig overzicht én licentiehandleidingen. U kunt alles bestuderen, maar daar zult u veel tijd aan kwijt zijn.
Bovendien is de verstrekte informatie gebaseerd op een cloudversie, terwijl er nog genoeg bedrijven zijn die on-premise werken. Ook in dat kader zijn er zaken die u moet uitzoeken – een andere tijdrovende bezigheid.
Hoe zit het bijvoorbeeld met het transitieproces van Microsoft. Is het mogelijk om het ooit betaalde licentiebedrag (gedeeltelijk) mee te nemen bij een overstap naar de cloud? Is dit met de nieuwe wijziging wel te vertalen naar een 'per-gebruiker-per-maand'-model?
Vindt u het prettig om het proces te versnellen en om hierbij wat hulp te krijgen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.