“Waar moet ik naartoe en wat moet ik doen?” Dat zijn de twee vragen waarop servicemonteurs snel een antwoord moeten hebben. Hoe zorgt u ervoor dat dit proces zo snel en efficiënt mogelijk verloopt?
Van oudsher werken veel bedrijven met een Excelsheet waarin de planning is opgenomen. Hieraan kleven echter aanzienlijke nadelen. Zo is het document vaak erg onoverzichtelijk en kan het slechts door één persoon tegelijk worden bewerkt. Daarnaast is het statisch: u voert de naam van een monteur en diens schema in, maar het programma kan geen zaken als reistijd berekenen. Dit bemoeilijkt het reeds complexe proces van plannen.
Kort gezegd: Excel is omslachtig en onhandig. Dat kan beter. Maar hoe?
Vorig jaar introduceerde Microsoft Field Service. Hiermee kunt u alles vastleggen rondom de planning van monteurs - van bestemmingen tot werkzaamheden. Ook is het mogelijk om een routeplanning te maken. Daarnaast kunt u Field Service koppelen aan apparaten, zoals een cv-ketel die u bij klanten heeft geïnstalleerd. Middels een internetconnectie wordt de verbinding gelegd, waardoor u alles op afstand kunt monitoren.
Is er iets mis, dan kijkt de software direct waar de dichtstbijzijnde monteur zich bevindt, zodat u hem of haar naar de klant kunt sturen. Omdat u in Field Service de vaardigheden per monteur kunt invoeren, geeft de software niet alleen aan wie geschikt is voor de klus, maar ook of deze persoon momenteel beschikbaar is.
Daar houdt het niet bij op. U kunt bijvoorbeeld ook warehouses aanmaken om een melding te ontvangen wanneer de voorraad dreigt op te raken. Deze kunt u dan tijdig aanvullen. Het resultaat: uw monteurs blijven op pad zonder zich zorgen te hoeven maken over het opraken van producten.
Hier kunt u meer over Field Service lezen.
Field Service is onderdeel van Dynamics CRM. Dit betekent dat het direct is geïntegreerd in de software die uw bedrijf reeds gebruikt. Alle medewerkers werken hierdoor in dezelfde database, wat diverse voordelen met zich meebrengt. Verkopers zien bijvoorbeeld direct wat monteurs precies voor een bepaalde klant hebben gedaan. Daardoor kunnen zij tijdens klantbezoeken gerichte voorstellen doen en een persoonlijk advies geven!