Voor ondernemers wordt het vanaf het eerste tijdvak van 2014 verplicht om de aangifte omzetbelasting (BTW) en de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) met SBR te verzorgen. Misschien is dit aan uw aandacht ontgaan en daarom wil ik in deze blog dit onderwerp nog eens onder de aandacht brengen.
Wat is Standard Business Reporting (SBR) eigenlijk?
Standard Business Reporting (SBR) is een methode voor het samenstellen en aanleveren van financiële berichten. Eén van de pijlers van de SBR-aanpak is de toepassing van een internationale standaardtaal voor het snel en eenduidig uitwisselen van financiële gegevens, namelijk eXtensible Business Reporting Language (XBRL). Dankzij SBR hoeven gegevens maar één keer vastgelegd te worden. Deze vastlegging gebeurt dan direct volgens één uniforme standaard. De bedrijfsadministratie vormt het bronbestand en de gegevens zijn eenvoudig te hergebruiken voor rapportages aan overheidsinstellingen (en een) aantal banken. Minder werk dus voor het samenstellen van de verplichte rapportages.
Meer informatie over SBR kunt u vinden op: http://www.sbr-nl.nl/wat-is-sbr/
Van BAPI naar Digipoort
Het huidige BAPI kanaal (Belastingdienst Advanced Program Integration) waarover u nu mogelijk elektronische aangifte doet komt te vervallen en wordt vervangen door Digipoort. Digipoort is de centrale digitale dienst (het elektronische loket van de overheid) voor de uitwisseling van gegevens tussen bedrijven en verschillende overheidsorganisaties. Daarnaast verandert ook de bestandsstructuur van de BTW en ICP aangifte van XML naar XBRL (eXtensible Business Reporting Language).
Voor wat betreft de beveiliging van het berichtenverkeer heeft de Belastingdienst ervoor gekozen om de BAPI-pin af te schaffen. Het alternatieve BAPI certificaat zal bovendien worden uitgefaseerd.
PKI overheid Services certificaat vereist
Om de communicatie met Digipoort te kunnen realiseren is een PKI overheid Services certificaat vereist. PKI (Public Key Infrastructure) is een wereldwijde standaard op het gebied van encryptie- of versleutelingstechnieken.
U kunt op twee manieren gebruik maken van een PKI overheid Services certificaat. U kunt gebruik maken van een zogenaamd verzamel PKI overheid Services certificaat. Er zijn bedrijven die een SaaS (software as a service) oplossing aanbieden waarbij u uw aangifte via Excel/CSV aanlevert en zij sturen de aangifte met een PKI-overheidsverzamelcertificaat versleuteld naar de Belastingdienst. De kosten per aangifte liggen rond de € 100 per jaar.
Ook kunt u gebruik maakt van een eigen PKI Overheid Services certificaat. Hiervoor dient u zelf een eigen certificaat aan te schaffen via een van de door de Belastingdienst geselecteerde leveranciers. De kosten hiervoor bedragen circa € 600,- voor een periode van 3 jaar.
De gevolgen voor een Dynamics NAV/AX gebruiker
Doet u de aangifte via het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst? Dan verandert er niets en hoeft u niets aan te passen. Het blijft mogelijk om uw BTW en ICP aangifte handmatig in te voeren op de website van de Belastingdienst. Een ICP-opgave van meer dan 99 regels per aangifteperiode kan overigens niet via de website van de Belastingdienst ingevoerd worden.
Maakt u nu gebruik van de elektronische aangifte in Dynamics NAV of AX en wilt u gebruik maken van een eigen PKI-Overheidsservices certificaat dan moet u uw NAV of AX systeem updaten met de hiervoor door Microsoft uitgebrachte hotfix.
De update is beschikbaar voor Microsoft Dynamics AX 2009 SP1, Microsoft Dynamics AX 2012 en Microsoft Dynamics AX 2012 R2. Voor Dynamics NAV is de update beschikbaar vanaf Dynamics NAV 2009SP1. De updates zijn te downloaden van Partner en Customer Source of aan te vragen via uw Dynamics NAV partner. Daarnaast moet uw Dynamics AX\NAV systeem opnieuw worden ingericht om uw aangiftes met uw eigen PKI overheid Services certificaat te kunnen versturen.
U kunt ook overwegen om gebruik te maken van een SaaS oplossing zoals bijvoorbeeld http://www.elektronische-aangifte.nl/ waar gebruikt wordt gemaakt een verzamel PKI overheid Services certificaat. Hiervoor hoeft u uw Dynamics NAV of AX systeem niet aan te passen.
Ik hoop u met deze blog meer inzicht te hebben gegeven over de verplichtingen rondom SBR en de gevolgen voor uw Dynamics AX\NAV systeem. Heeft u toch nog vragen dan kunt u altijd met mij contact opnemen.
Ans Pluimers en heeft ruim 10 jaar ervaring als functioneel consultant en projectleider op het gebied van Microsoft Dynamics NAV . Sinds 2011 is ze als adviseur werkzaam bij Mprise. Ans blogt over onderwerpen op gebied van Microsoft Dynamics NAV en Agriware, de add-on van Mprise voor de tuinbouw sector.