Aan de livegang van een nieuw ERP-pakket zoals Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations, gaat vaak een fors traject vooraf. In eerste instantie is het de bedoeling dat het nieuwe systeem aan de strategische doelstelling van de organisatie bijdraagt. Veel bedrijven steken een implementatie vervolgens technisch in. 'Een IT-feestje'. De winst haal je echter uit een correct gebruik van die nieuwe oplossing. Daarom lag de focus bij Nature's Pride niet alleen op het technische deel van de implementatie, maar vooral ook op de menselijke kant.
Mprise heeft Nature's Pride geholpen met een workshop 'Train de trainer'. Daarin leggen we key-users uit hoe ze hun team opleiden in het nieuwe ERP-systeem. We spreken Senior HR adviseur Catry Bernardt van Nature's Pride over hoe zij dat hebben ervaren en welke winst ze daaruit halen.
De schaal van de implementatie bij Nature's Pride is fors. Er moesten zo'n 70 key-users getraind worden. "Bij de start hebben we direct een grote ambassadeursgroep geformeerd. Die groep bestaat enerzijds uit het management en daarnaast alle key-users. We hebben ervoor gekozen om de key-users hun eigen collega's te laten trainen. Zij weten precies hoe de processen op hun afdeling in elkaar zitten en maken collega's daarmee heel mooi bekend met het nieuwe systeem en de processen die daarmee gepaard gaan. Maar die key-users zijn in het dagelijks leven geen trainer. De impact is daarmee ook best groot. Zij zien ook dat trainen an sich een apart vak is. Hoe brengen wij kennis over, hoe organiseer je een systeemtraining in het algemeen en hoe zorg je ervoor dat je je collega's ook meekrijgt in zo een verandering?", aldus Catry Bernardt.
"De trainer van Mprise heeft hen uitgelegd hoe je omgaat met weerstand in je training en hoe je de leiding over de groep houdt"
Binnen Nature's Pride is het belang van de gebruiker in het succes van de implementatie vanaf het begin duidelijk. Iedere medewerker op iedere betrokken afdeling moet het systeem 'dragen'. Dat dat uitbetaalt is nu al duidelijk. Catry: "Waar in beginsel heel veel vragen waren, merk je nu dat er meer kennis van het systeem is. De vragen van alle gebruikers worden een stuk inhoudelijker. Dat helpt om samen te kijken naar de aandachtspunten in de implementatie".
"De key-users die mee hebben gedaan aan deze workshop zijn allemaal heel enthousiast. Ze kunnen hierdoor beter zien wat je aan kennis moet overbrengen, kunnen uitleggen wat het voor de eindgebruiker betekent en wat de voordelen zijn. De key-users zijn ook enorm geholpen met de structuur waarin ze hun training kunnen opbouwen. Daarnaast gaf de workshop 'Train de Trainer' handvatten om te zien welk trainingsmateriaal en voorbereidingen er nodig zijn om een training op te kunnen zetten. Dat had dus ook wel wat meer voeten in de aarde dan ze van tevoren gedacht hadden. En dan vervolgens, hoe ga je nu zo een training geven? Wat voor methodiek hanteer je daarin? De trainer van Mprise heeft ze onder andere ook uitgelegd hoe je omgaat met weerstand in je training en hoe je de leiding over de groep houdt
De cursisten vonden het soms best lastig om het trainingsmateriaal goed voor te bereiden. Een training bestaat soms uit 8 modules. De trainer van Mprise heeft daarmee geholpen om dat ook in te vullen. Toen we dat ook hadden ingevuld was het eenvoudig om de trainingen te geven".
Inmiddels zijn alle key-users opgeleid tot trainer en is ook al een groot deel van de eindgebruikers getraind. Dat zorgt ervoor dat tijdens het testen iedereen ook op de hoogte is bij het proces en ziet welke verbeterpunten er nog zijn. Die worden door de key-user en de streamlead verwerkt om tot een betere Dynamics 365 F&O omgeving te komen. Catry zegt hierover: "De key-users werken nauw samen met de streamlead. Die kijken samen heel goed naar wat er in het proces gebeurt en andersom worden de key-users meegenomen in het testen. Op die manier kunnen zij zich het nieuwe systeem en de nieuwe processen eigen maken en van daaruit ook werkinstructies maken".
De keuze voor Mprise
"We kennen Mprise doordat er meerdere medewerkers al training bij Mprise hebben gevolgd. We hebben voor Mprise gekozen omdat zij ons specifiek met dit vraagstuk konden helpen. Dus het gaat om het pakket, de branche (groente en fruit) en hun specifieke kennis en aanpak op dit onderdeel (het opleiden van key-users).
We hebben meerdere organisaties laten pitchen. Maar voor mij was direct duidelijk dat Mprise het moest worden. Andere leveranciers vroegen meer input van ons om erachter te komen hoe we dit moesten invullen. Bij Mprise lag dit al op de plank. En daar zijn we heel blij mee", concludeert Catry Bernardt.
Over Nature's Pride
Nature’s Pride is misschien wel het meest bekend als het bedrijf dat de avocado in Europa groot maakte. Of als de pionier achter het proces van het rijpen van exotisch fruit en het verlengen van de houdbaarheid, met Apeel. Maar we zijn meer.
We zijn een van de grootste importeurs van fruit en groenten in Europa. Uit bijna 58 landen halen we meer dan 230 fruit- en groentensoorten, van Ready-to-Eat en exoten tot bessen en off-season producten. We zijn leverancier nummer één van unieke en smaakvolle fruit en groenten voor retail, groothandel en exporteurs in Europa. Daarmee dragen we bij aan een gezondere en duurzamere wereld.
Lees meer over Nature's Pride