Binnen de standaard biedt Microsoft Dynamics 365 Business Central (BC) manieren om met een kassa te werken. Maar zoals vaak het geval is, is de standaard niet afdoende om aan alle functionaliteit te voldoen. Samen met onze klant Den Hertog in Houten, hebben we een Power App ontwikkeld waarmee zij eenvoudig, snel en intuïtief de kassaverkopen kunnen afronden en alles omtrent die verkoop ook correct in Business Central is vastgelegd. We spreken Cees den Hertog, de eigenaar van de boekwinkel over deze casus.
"Inmiddels maken wij twee jaar gebruik van BC. Daarvoor werkten we met de voorloper, Navision. Daarin hebben we destijds ook een kassamodule laten bouwen voor onze specifieke toepassingen. Met Navision ging dit op dat moment uitstekend.
Maar met de overgang naar BC werd het gebruik van deze module moeizaam. Met name de tijd voordat een order aangemaakt was duurde te lang. Nu is dat niet zo’n probleem met 1 klant voor de kassa, maar als er 10 klanten staan te wachten dan wordt dit wel een beproeving. Verder maken wij gebruik van touchscreens, maar ook dit liep in BC niet helemaal vlekkeloos".
"Wij hebben contact gezocht met diegene binnen Mprise die voor ons de kassamodule ontworpen heeft en hem de case uitgelegd. Hij kwam al snel met het voorstel van PowerApps. Na een korte introductie en een voorstel, waren wij het er al gauw over eens: Dit is de oplossing!
Met een doorlooptijd van zo’n 2 maanden, hadden de mensen van Mprise een mooie demo voor ons samengesteld. Samen met de eindgebruikers hebben wij dit doorgenomen en men was al meteen erg positief over dit systeem. Met nog een paar kleine wijzigingen te gaan konden wij al snel overstappen op deze nieuwe kassamodule".
"Het POS-Systeem is een add-on op BC en werkt helemaal zelfstandig van BC. In ons geval zijn de klanten en de artikelen opgenomen in Dataverse. Dit betekent een enorme vooruitgang in de snelheid en het gebruik van het touchscreen is behoorlijk toegenomen. Verder is de look and feel helemaal “Den Hertog” geworden!
Pas als een order van een klant aan de kassa helemaal verwerkt is, dus inclusief betaling en een bonnetje, wordt de order naar BC overgezet. Dit gebeurt op de achtergrond, waardoor onze medewerkers al met de volgende klant verder kunnen gaan. Zo werken we dus met een professioneel POS-systeem dat voldoet aan onze specifieke wensen, zonder dat we daarvoor een specifiek POS-systeem hebben hoeven aanschaffen dat eventueel separaat van BC zou werken".
"Hoewel BC een prachtig systeem is, waarvan we de basis (Navision) al sinds 1998 gebruiken, zien wij ook wel een aantal issue’s die BC zelf niet kan oplossen. In mijn optiek kan dit ook niet, omdat BC puur bedoeld is als ERP systeem. Dit zien wij bijvoorbeeld in de mogelijkheden van BI rapporten. Het kan in BC, maar wij gebruiken toch liever Power BI vanwege de veelzijdigheid van deze software en de naadloze aansluiting op BC.
Op het gebied van Power Apps zien wij met name mogelijkheden op het gebied van efficiency verbeteringen. Een voorbeeld is de verwerking van inkomende goederen. Dit verloopt nog te traag en omslachtig en soms zelfs onbegrijpelijk. Maar ook op het gebied van de verwerking van banktransacties zie ik mooie mogelijkheden.
Voor ons worden processen ondersteund door Power Apps een stuk eenvoudiger en dus ook prettiger om mee te werken!".
Over Den Hertog
Den Hertog is een veelzijdig boekenbedrijf. Het bedrijf is opgericht in 1898 en al sindsdien in handen van de familie Den Hertog. Ze hebben boekhandels in Houten en Middelburg. Hier vindt u boeken van alle bekende uitgevers. Daarnaast is er een ruim assortiment aan cadeauartikelen, Israëlproducten en spellen. In Houten vindt u tevens een theologisch antiquariaat en de afdeling import.
Lees meer over Den Hertog