Wie op zoek is naar een bedrijfsopleiding voor de bouw, infrastructuur, offshore en maritiem komt als snel bij SOMA Bedrijfsopleidingen uit. Zij bieden sinds 2008 een breed scala aan opleidingen aan. De complete financiële administratie deden ze voorheen in Navision. Sinds september 2020 houden ze dit in Business Central bij. We spraken Jacqueline Jongsma, controller bij SOMA Bedrijfsopleidingen, over de migratie van Navision naar Business Central die zij samen met haar collega’s en Mprise deed.
Jacqueline Jongsma werkt al sinds 2009 bij SOMA Bedrijfsopleidingen en had vanaf het begin al te maken met Navision. In 2017 was ze verantwoordelijk voor een migratie naar NAV2016, waarbij ze ook met Mprise samenwerkte. Afgelopen jaar maakte het bedrijf de keuze om de volgende stap te nemen en te migreren naar Business Central.
“De keuze om nu te migreren, was vooral omdat de kosten van het pakket in de toekomst veel hoger zouden uitvallen”, zo begint Jacqueline. Maar dat is niet de enige reden waarom zij voor Business Central kozen. “Met Business Central hebben we een oplossing in huis voor de komende jaren. Dit zorgt er ook voor dat we makkelijker verder kunnen automatiseren.”
Doordat Business Central webbased is, ziet het systeem er anders uit. “Natuurlijk was dat even wennen, maar er zitten allemaal voordelen aan en het is gebruiksvriendelijker”, benadrukt Jacqueline.
SOMA Bedrijfsopleidingen is al jarenlang klant van Mprise. Waarom hebben zij voor Mprise gekozen? Jacqueline: “Mprise kan zich goed inleven in het type bedrijf dat wij zijn, dat is een groot voordeel. Wij verzorgen opleidingen en dat is iets heel anders dan een fietsenfabriek.”
Ook kijkt ze terug op een goede start van het project. “Wat ik fijn vond, is dat er een projectmanager was die af en toe aan de teugels trok. Hij hield in de gaten hoe het project verliep en gaf aansturing.”
Een voorbeeld hiervan is het idee van een Sharepoint-omgeving, waarin SOMA Bedrijfsopleidingen vragen noteerde. Zo plaatsten zij, tijdens het testen van issues, vragen in Sharepoint. Die werden vervolgens gekoppeld aan een persoon binnen Mprise. Ook over de opvolging is Jacqueline Jongsma positief. “Mprise reageert altijd heel snel en geeft duidelijk aan wanneer iets wordt opgelost. Ook tijdens vakanties reageert Mprise snel.”
Na een voorspoedig project ging SOMA Bedrijfsopleidingen op 7 september 2020 live. Dit verliep zonder problemen, dat kwam vooral doordat er vooraf goed is getest. Dit is dan ook een cruciaal onderdeel, wil Jacqueline benadrukken. Ze geeft aan dat het belangrijk is om goed naar de processen te kijken. Dit geeft ze graag mee aan alle bedrijven die van plan zijn om te migreren.
“Testen lijkt heel makkelijk maar je moet bedenken welke variaties er allemaal zijn. Daarom moet je eerst de processen doorlopen. Hoe doen we het nu en wat is er in de toekomst mogelijk? Naast het testen is het doorlopen van processen ook erg belangrijk in het nemen van nieuwe beslissingen over hoe je iets wilt inrichten.”
Naast Business Central maakt SOMA Bedrijfsopleidingen ook gebruikt van Jet-report. Ook hierin heeft Mprise een ondersteunende rol. “Met Jet-Reports kan ik allerlei (financiële) overzichten bouwen. Hiervoor halen we informatie uit het projectsysteem voor onze cursussen. Jet-Report is natuurlijk van een andere partij, maar Mprise zorgt voor onze licentie en ondersteunt als er technisch iets niet goed gaat,” zegt Jacqueline.
Wat haar betreft is SOMA Bedrijfsopleidingen voorlopig niet klaar. Ook in de toekomst willen ze handmatige processen verder automatiseren. Mprise zal ook hierbij in de toekomst een ondersteunende rol hebben.
Op zoek naar een sparringspartner voor uw migratie? Klik hieronder voor een gratis adviesgesprek.