Groene stroom kun je in Nederland laten certificeren. Daardoor wordt de herkomst gewaarborgd en weet je als gebruiker dus zeker dat jouw energie daadwerkelijk afkomstig is van een ‘groene’ bron. De certificering van de oorsprong van deze vorm van energie wordt gedaan door VertiCer, hét centrale punt voor de verstrekking van Garanties- en Certificaten van Oorsprong voor elektriciteit, hernieuwbare thermische energie, groen gas en groene waterstof. VertiCer heeft met succes de overgang naar Power Pages en het low-code Power Platform gemaakt om hun werkprocessen te optimaliseren en legacy-software uit te faseren. In een exclusief interview met Jeroen Hanskamp delen ze hun ervaringen en inzichten in dit boeiende transformatieproject.
Het project begon met de ambitieuze doelstelling om de maatwerkomgeving deels uit te faseren. Daarvoor wilde men een deel van de functionaliteit migreren naar een low-code omgeving. Het doel was onder andere om sneller aanpassingen door te kunnen voeren. Een niet te onderschatten uitdaging, gezien de specifieke eisen en complexiteit van de energiemarkt.
De samenwerking resulteerde in het opbouwen van intern talent bij VertiCer, met drie medewerkers die nu zelfstandig in het Power Platform kunnen bouwen en onderhouden. ‘Dit zijn tevens de mensen die onze processen vormgeven op basis van nieuwe wet- en regelgeving of verbeterinitiatieven vanuit onze fusie in januari 2023. Doordat we zelf nu in staat zijn om van plan tot uitvoering en onderhoud te doen, kunnen we ook steeds sneller onze andere processen met het Power Platform ondersteunen’. Dit levert niet alleen kostenefficiëntie op, maar stelt VertiCer ook in staat om veel flexibeler in te spelen op veranderingen in de markt of wet- en regelgeving.
De integratie met het maatwerk backend stelt VertiCer in staat om hun volledige procesketen te beheren, van aanmelding tot goedkeuring en internationale verhandeling van energiegaranties. Een succesvolle samenwerking met Mprise zorgde ervoor dat de datamigratie zonder problemen verliep, dankzij het gebruik van Power Apps Dataflows.
Een opvallende verbetering in de gebruikerservaring kwam met Power Pages. ‘In ons oude systeem moesten gebruikers er zelf min of meer achter komen hoe ze bepaalde informatie moesten bekijken en wat ze dan wel en niet moesten gebruiken. In Power Pages hebben we een andere filosofie; we vragen mensen alleen naar de informatie die wij vanuit de wet nodig hebben. Op die manier hoeft een producent niet te controleren of zij alles wel volledig hebben ingevuld, omdat we dat via Power Pages (en het gebruik van Advanced Webforms) afdwingen’.
Producenten hebben nu real-time inzicht in de status van hun aanvragen, wat leidt tot positieve reacties. Het gestroomlijnde proces en de mogelijkheid om informatie specifiek aan gebruikers te presenteren, verminderen ook de vraag naar ondersteuning bij de servicedesk. ‘Verder is Power Pages best “straight forward”. Je kunt er geen wilde UX ervaring in creëren, maar als je op een vrij eenvoudige wijze je gebruikers een van een "mijn omgeving" wilt voorzien, is het voor low-code pakketten bij mijn weten nu de enige die dit aanbiedt. Het maken van een Power Page is redelijk simpel. De stabiliteit is top. Wij gebruiken het voor meerdere typen gebruikers, die dus allemaal hun eigen dashboard hebben als ze inloggen’.
'Ik ben best heel trots op het resultaat dat we hebben neergezet'
Na live-gang heeft VertiCer 2960 aanmeldingen en 1724 nieuwe productie-installatieaanvragen via Power Pages ontvangen (gemeten in december 2023). Een mooi resultaat, waar Jeroen trots op is. ‘Doordat Power Pages een veel simpeler proces ondersteunt, zien we dat het aantal vragen over het proces afneemt bij onze servicedesk. Wel is het voor veel mensen een forse overgang om van ons oude systeem - wat grafisch veel weg heeft van een back-office applicatie uit de jaren ’90 - naar een Portal Page frontend te gaan. Nieuwe gebruikers hebben geen handleiding nodig denk ik'.
'Collega’s werken zelf met een backoffice app waarin onze eigen werkprocessen van VertiCer op de ingevoerde data plaatsvinden en waardoor de collega’s bij de servicedesk mee kunnen kijken met onze klanten. De collega’s zijn eigenlijk allemaal veel sneller gewend aan het gebruik van de backoffice app, wat overigens ook een Model Driven App is. Ze hebben veel meer mogelijkheden dan voorheen om informatie te presenteren zoals ze zelf prettig vinden en het werkt veel sneller. Dus ik ben best heel trots op het resultaat dat we hebben neergezet. Het project is relatief snel afgerond en landt ook heel goed binnen ons eigen team en de organisaties om VertiCer heen’.
VertiCer waardeert de eerlijkheid en proactieve houding van Mprise. De samenwerking gaat verder dan een standaard leverancier-klantrelatie, waarbij Mprise fungeert als een betrouwbare partner in het realiseren van de doelarchitectuur van VertiCer op het Power Platform. ‘Ze waarschuwen ons voor nieuwe Waves die impact hebben op onze apps. Dus wij weten op tijd wat we moeten controleren om de continuïteit van de VertiCer apps te waarborgen. Dat geeft ons het vertrouwen dat we met Mprise een goede partner hebben die ons begeleidt in het realiseren van onze doelarchitectuur in het deel van Power Apps'.
'En als er echt wat is, staan ze voor ons klaar. Gelukkig gebeurt dat amper. Overigens ook wel een duim voor Microsoft, want wanneer we vastliepen of een bug tegenkwamen, haalden we er iemand van Microsoft bij. Zodra ze de melding krijgen nemen ze je ook als klant constant mee in de voortgang. Dat vond ik zeer positief’.
‘Gebruik Power Pages vooral voor je “Customer Facing App” om informatie op te halen en te delen op een vrij standaard manier. Als je portal een zeer strategische functie in je bedrijf heeft, zou ik voor een maatwerk oplossing gaan. Dan kun je echt alles aanpassen naar jouw smaak en noodzaak'.
'Voor bedrijven die juist een standaard "mijn omgeving" willen bieden, van waaruit je duidelijk overzicht hebt als gebruiker en die via de onderliggende Dataverse kan samenwerken met alles van het Power Platform dat op zichzelf ook weer zo’n beetje overal mee kan integreren heb je wel een makkelijke oplossing die vooral processen aan de voorkant van je organisatie kan helpen stroomlijnen. Je kan daar in plaats van algemene Q&A’s concreet relevante informatie voor jouw klant bieden en die kan ook daar zaken in gang zetten en volgen'. Dus, wil je jouw klanten bedienen met een eigen portaal waarin zij bijvoorbeeld orders kunnen volgen of opdrachten invoeren en volgen, bespreek dan jouw toepassing eens met ons. We vinden het leuk met jou na te denken over de mogelijkheden.
Over VertiCer
Per 1 januari 2023 is VertiCer hét centrale punt voor de verstrekking van Garanties- en Certificaten van Oorsprong voor elektriciteit, hernieuwbare thermische energie, groen gas en groene waterstof. Met de certificering van alle energiedragers onder één dak is VertiCer een solide, deskundige en toekomstbestendige partner in de energietransitie.
Een GvO is het enige bewijs dat energie op een duurzame manier is opgewekt. Een CvO is het enige bewijs dat elektriciteit uit fossiele bronnen is opgewekt. Zowel GvO’s en CvO's kunnen worden verhandeld. VertiCer is het centrale punt voor alle zaken rondom deze certificering.Lees meer over VertiCer