Regelmatig vragen klanten ons hoe het zit met de uptime van Dynamics 365 Business Central in de Cloud van Microsoft. Of die vraag ook gesteld wordt aan de interne beheerorganisatie bij een on-premise omgeving is dan de wedervraag.
De vraag is op zich logisch, in de Cloud heb je namelijk geen grip op de server waar Business Central op draait, en je kunt ook niet even bij de systeembeheerder langslopen als de omgeving platligt.
Wanneer het over beschikbaarheid van Business Central gaat is je internetverbinding ook van groot belang. Daar heb je zelf nog wel invloed op. Wanneer die verbinding de single point of failure wordt moet je daar iets regelen met een backup lijn. De hele keten moet meegewogen worden wanneer betrouwbaarheid en snelheid van belang zijn.
Maar er is goed nieuws, Microsoft geeft zelf openheid over de uptime van Business Central. De uptime eind 2023 was 99,98% (gemeten in Augustus en September 2023) en in Oktober zelfs 99,9%, dus zo’n 5 minuten downtijd in een maand.
Performance van Business Central cloud
Naast uptime van Business Central is ook de performance van Business Central Cloud altijd een hot issue. Ook hier weer, de server kunnen we zelf uitbreiden met een extra CPU of geheugen, hoe zit dat in de cloud?
Wat Microsoft doet
Microsoft heeft de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in Azure, de basis waarop alle applicaties draaien in de Cloud. Daarin zijn ze zo succesvol dat zelfs SAP, de grote concurrent, haar applicaties op Azure host!?
Microsoft heeft over heel de wereld grote datacenters, op strategische plekken als het gaat om energievoorziening, Internetsnelheid en rekening houdend met gevaar voor natuurrampen.
Er worden tussen die datacenters kopieën gemaakt van de omgevingen, dus als een datacenter uitvalt draai je door in een ander datacenter.
Wat performance betreft monitort Microsoft continue je verbruik van resources. Je omgeving wordt gedeeld met andere klanten. Als je performance slechter wordt kan Microsoft, zonder dat je dat merkt, de omgeving verplaatsen naar een server waar je geen vervelende buurman hebt die veel capaciteit vraagt. Ook doet Microsoft aan load-balancing. Als je veel interactie vraagt van je systeem kunnen ze geautomatiseerd een server toevoegen en de load verdelen. Merk je niks van, gaat volledig geautomatiseerd en zit in de kosten die je maandelijks betaald.
Softwareproblemen
Dan zijn er ook nog de Softwareproblemen. Alle software bevat fouten. Als zo’n fout wordt opgemerkt zijn dit de stappen die ondernomen worden:
- De developer fixt de code.
- Deze wordt getest, technisch, functioneel en een geautomatiseerde unit test.
- De goedgekeurde versie wordt uitgerold naar omgevingen die gelijk zijn aan productie omgevingen met weer een geautomatiseerde test.
- Als alles goed gaat is de versie klaar voor de uitrol naar alle live systemen.
- Dat gebeurt niet in één keer naar alle omgevingen maar naar een klein percentage klantsystemen. Mocht er dan toch nog wat fout zijn dan is de ‘ramp’ te overzien. De uitrol wordt dan automatisch gestopt.
Conclusie
Microsoft doet er alles aan om te zorgen dat klanten tevreden zijn over hun performance en de uptime van hun Business Central omgeving.
Keuze voor de Cloud moeilijk? Nu je weet wat Microsoft allemaal doet om jouw Business Central omgeving in de lucht te houden weet je ook dat je dat zelf nooit zo goed kunt doen.
Leer meer bij Mprise Academy
Wil je meer leren over bijvoorbeeld Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations, AX of Power Platform? Bekijk onze 83 trainingen en workshops!
Naar Dynamics trainingen