Deze Mbite leert je het verband tussen de afleverschema's en de handelsovereenkomst in Dynamics 365 F&O. Deze tip is geschreven door Harro Knook, Expert trainer & adviseur bij Mprise. Nog niet geabonneerd op Mprise Mbites? Schrijf je dan direct in.
Ken je het verband tussen de afleverschema’s (delivery schedule) en de handelsovereenkomsten (trade agreements)?
Je kunt de delivery schedules niet alleen gebruiken om snel een regel te splitsen in meerdere leveringen (op verschillende datums), je kunt het afleverschema ook gebruiken om op basis van het totale aantal de prijs- en kortingsstaffels toe te passen.
Ik laat dat aan de hand van een voorbeeld zien. Als voorbeeld heb ik een artikel met:
De uiteindelijke prijs op een regel hangt dus af van de aantallen die per regel worden besteld.
Voer je meerdere regels in, dan wordt normaal gesproken de prijsstaffel per regel toegepast. Dus als je 3 ‘losse’ regels invoert van hetzelfde artikel, waarbij elke regel onder het staffelaantal van 10 boxes blijft, wordt de basisprijs van 17,50 gerekend, omdat op geen van de regels meer dan 10 boxes worden besteld.
Dit geeft nogal eens de discussie dat je eigenlijk niet op regelniveau, maar op het totale aantal binnen de order (van dat ene artikel) de prijsafspraak zou willen toepassen. Dit is mogelijk door een afleverschema te maken. Je krijgt dan een hoofdregel, op basis waarvan de prijzen, kortingen en toeslagen worden toegepast. Op de detailregels van het afleverschema zie je vervolgens de staffelprijs staan. Dit is zichtbaar in onderstaand voorbeeld.
Dus het afleverschema gebruik je niet alleen om op snelle manier een levering te splitsen in deelregels met ieder hun eigen leverdata en -condities, maar kun je ook gebruiken om op prijzen en regelkortingen te bepalen.
Leer meer bij Mprise Academy
Wil je meer leren over Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations, AX of bijvoorbeeld Power Platform? Bekijk onze 83 trainingen en workshops!
Naar Dynamics cursussen