De winter staat weer voor de deur. Nogal wat mensen gaan er de komende periode op uit voor een korte (wintersport)vakantie. Een vakantie is niet iets wat u toevallig overkomt. U gaat voorbereid op pad: de bestemming wordt met zorg gekozen, de route wordt gepland, de ski's gecontroleerd, passen aangevraagd, etc. Zonder voorbereiding en een goede planning wordt de vakantie meestal geen succes.
Dit geldt ook voor het implementeren en het gebruik van MS Dynamics AX of MS Dynamics NAV. Het ERP pakket heeft alleen toegevoegde waarde als het implementatie project gecontroleerd en goed voorbereid wordt uitgevoerd. Maar als u al jaren live bent geldt dat gebruikers goed moeten weten op welke wijze ze het ERP pakket moeten gebruiken. Anders gezegd: ERP overkomt u niet, maar is een bewuste keuze. De manier waaop met het ERP pakket wordt gewerkt moet volledig zijn ingebed in uw organisatie. Kennis van de processen en van de ERP-oplossing die ter ondersteuning wordt gebruikt is dan ook van elementair belang. Vraag is dan ook: hoe zorg je ervoor dat gebruikers goed worden opgeleid en hoe zorg je ervoor dat deze kennis ook geborgd wordt in de organisatie.
Het antwoord hierop is niet eenvoudig, maar begint wel bij de constatering dat kennis en vaardigheden niet iets zijn dat "zomaar" de organisatie binnen komt wandelen. Opleiden vraagt om een gestructureerde aanpak. Eén van de middelen om dit te realiseren is het jaarlijks opstellen van een opleidingsplan.
Al tijdens de implementatie is een goed opleidingsplan een elementair onderdeel van het project: dit zie je terug in bijvoorbeeld Sure Step (de implementatiemethodiek van Microsoft) waar het opleiden van gebruikers in verschillende fases terug komt. Ondanks de borging van opleiden in de projectmethodiek, gaat er veel fout bij het opleiden van de gebruikers. Het opstellen van een deugdelijk opleidingsplan is vaak een ondergeschoven kindje. Het wordt opgesteld omdat het er nou eenmaal bij hoort. De inhoud beperkt zich over het algemeen tot het opnemen van functionele opleidingen voor de kerngebruikers (vaak uitgevoerd door de consultants) en de opmerking dat eindgebruikers via een 'train de trainer' concept aan de hand van werkinstructies worden getraind.
Ook na afloop van een implementatie is een opleidingsplan (en een visie op kennisborging en -overdracht) van grote waarde; de praktijk leert dat er ook dan over het algemeen geen opleidingsplan is (of wordt bijgehouden). Dit is een gemiste kans: want alleen met voldoende kennis en vaardigheden kan Dynamics AX of Dynamics NAV succesvol worden gebruikt. Zie ook mijn blog: 3 redenen waarom opleidingen leiden tot een optimaal ERP gebruik.
Centrale vragen zijn dus:
In mijn visie gaat een opleidingsplan veel verder dan het benoemen van een aantal opleidingsactiviteiten. Een goed opleidingsplan geeft invulling aan de opleidingen op zo een wijze dat helder is welke kennis en vaardigheden noodzakelijk zijn. Anders gezegd: een opleidingsplan resulteert in een aantal opleidingsactivitieten, maar de basis van het plan is een visie en beschrijving van gewenste kennis en vaardigheden en de wijze waarop dit wordt ingevuld.
Wat mij betreft gaat het in een opleidingsplan dan ook niet om het benoemen van de applicatiegebieden waarvoor een opleidingen worden gegeven. Uitgangspunt van een opleidingsplan is het competentiegericht opleiden!
Onderstaand plaatje verduidelijkt dit:
Uitgangspunt is dat duidelijk is welke rollen er in de organisatie (en in het project zijn). Per rol moet duidelijk zijn welke taken en verantwoordelijkheden hierbij horen, dan pas kan iets worden gezegd over de benodigde kennis en vaardigheden. Ik wil 5 elementen van een opleidingsplan kort toelichten.
Zoals uit de 5 bovenstaande aandachtspunten af te leiden is, gaat een opleidingsplan veel verder dan het vastleggen van een aantal te geven applicatietrainingen.
Hiermee worden een aantal zaken gerealiseerd:
Een opleidingsplan is dus een strategisch document, wat richting geeft aan het op een juiste manier opleiden van de gebruikers. Zonder een echt visie en bijbehorend plan zijn ERP-opleiden niet meer dan het lossen van een schot hagel. Alleen werkend vanuit competenties horend bij taken en verantwoordelijkheden kan een op een goede manier worden bepaald welke kennis en vaardigheden nodig zijn. Door dit vervolgens in een opleidingsplan uit te werken wordt opleiden niet meer iets wat je overkomt, maar vormt het 1 van de sleutels tot succes.
Image courtesy of imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net