In onze vorige blog vertelden we hoe u een goede afstemming tussen IT, mensen en processen kunt bereiken. Wilt u hiermee aan de slag, dan zijn er diverse zaken die u moet bepalen. Een cruciale vraag: begint u met een software implementatie of neemt u éérst uw processen en medewerkers onder de loep?
Mensen, IT en processen
Als u een nieuwe applicatie wilt implementeren of als u wilt migreren naar een nieuwe versie, is het belangrijk om van tevoren te bepalen hoe uw organisatie hier rendement uit zal halen. Lastig? Vaak wel. Applicaties moeten processen ondersteunen, maar ons gezamenlijke gedrag (de organisatiecultuur) ligt ten grondslag aan die processen.
Knelpunten bestaan veelal op alle niveaus. Stapt u enkel over op nieuwe software, dan pakt u het probleem niet bij de wortel aan. Medewerkers leren bijvoorbeeld niet zomaar nieuwe vaardigheden aan. Het gevolg: het probleem blijft (deels) bestaan. De software ondersteunt uw medewerkers niet, maar zorgt voor onbegrip. Hoe voorkomt u dit?
Breng kansen en risico`s vooraf in kaart
Mprise heeft een scan ontwikkeld waarbij we kijken naar de mate van volwassenheid op twee gebieden: de business en automatisering. Stel, uw bedrijf is reeds goed bekend met het proces en het integreren daarvan in de organisatie. Waar het ú aan ontbreekt: goede tools. In dat geval zal de scan uitwijzen dat uw proces hoog scoort, maar dat uw automatisering moet worden aangepakt. Is de uitkomst andersom, dan is het waarschijnlijk verstandig om eerst uw proces op orde te brengen alvorens te investeren in software.
Het doel van de scan is om op elk organisatieniveau duidelijk te maken waar de knelpunten zitten. Van daaruit werken we toe naar een aanpak. In de praktijk zien wij dat de scan een goede weerspiegeling van de organisatie geeft: diverse rollen (van sales en inkoop tot service en logistiek) komen terug op diverse niveaus (boardmanagement, kader en operatie). Zo is het eenvoudig na te gaan wat de competenties van medewerkers zijn en of iedereen begrijpt wat zijn rol precies inhoudt. Op basis van de verkregen informatie kunt u weleens verrassende ontdekkingen doen. Zo komt het vaak voor dat de directie denkt dat alles goed is geregeld, terwijl de ervaring op operationeel niveau heel anders is!
Ná de scan: concrete, renderende stappen nemen
Na het uitvoeren van de scan beoordelen we samen waar uw organisatie staat. Zo helpen we u daadwerkelijk een stap verder: nu weet u immers hoe u ervoor kunt zorgen dat uw investering rendement oplevert.
Benieuwd waar ú zou moeten beginnen? Neem gerust eens contact met ons op.