Mprise Blog

Voorraadbeheer/Inventory Management met Dynamics 365 Business Central

Geschreven door Jan Jaap Smit | 11 november 2021

Als voorraadhoudende organisatie is het fijn als je op ieder moment kunt zien waar welke voorraad staat en hoe lang dat er staat. Microsoft’s ERP oplossing levert standaard een krachtige module voor voorraadbeheer. De voorganger van Business Central, NAV (of eerder Navision) leverde deze functionaliteit al. De laatste jaren is dit door Microsoft verder verbeterd en uitgebouwd.

De grote kracht van Business Central (BC) ligt deels in de uitgebreide functionaliteit en anderzijds in het platform waarin het zich bevindt. BC is onderdeel van Dynamics 365. Dat is een suite van bedrijfsapplicaties die via één centrale manier van data-opslag eenvoudig met elkaar communiceren. Daarnaast integreert dit naadloos met andere Microsoft-producten zoals Microsoft 365 (Office) en Microsoft Dynamics 365 CRM (Marketing, Sales, Customer Service en Field Service).

Drie standaardfunctionaliteiten van voorraadbeheer in BC

  • Item Cards/artikelkaarten voor de volgende soorten artikelen: voorraad, service en niet-voorraadartikelen
  • Op basis van alle in- en uitgaande transacties altijd de juiste voorraadinformatie beschikbaar
  • Een cloudinterface om gegevens altijd en overal toegankelijk te houden

Artikelkaarten

Om voorraadbeheer van Business Central volledig te benutten, maak je itemkaarten aan voor elk fysiek en immaterieel (of "niet-voorraad") product. Zodra u items als kaarten hebt geregistreerd, hebt u toegang tot deze kaarten om alle aankoop-, opslag-, distributie- en leveringsgegevens voor elk item in uw voorraad te bekijken. De voorraadstand van elk artikel wijzigt realtime door het ontvangen/leveren van inkoop- of verkooporders. 

Business Central biedt verschillende manieren om artikelgegevens in te delen met kaarten. Artikelkaarten hebben verschillende types, zoals Voorraad, Service en Niet-Voorraad. Een artikel kan ook een samengesteld artikel betreffen die een stuk- of assemblagelijst heeft. Deze kaarten maken het eenvoudig om je huidige voorraad te beoordelen en toekomstige behoeften te voorspellen, zodat iedere betrokkene realtime inzicht in de huidige voorraad heeft.

Traceerbaarheid van de voorraad

Dankzij de cloud-infrastructuur van Business Central en geavanceerde mogelijkheden voor het traceren van artikelen is BC een van de beste oplossingen voor voorraadbeheer op de markt voor organisaties met meerdere locaties en entiteiten. Op basis van serie-, partij- en pakketnummers kun je traceren in welke transacties een bepaald artikel voorkwam. Daarmee is een volledige traceerbaarheid in Business Central beschikbaar.

Daarnaast stelt u eenvoudig vervaldata in voor beperkt houdbare goederen (tht), andere tijdgevoelige artikelen en garantieperiodes voor specifieke artikelen. Met al deze functies binnen handbereik is het eenvoudig om toegang te krijgen tot de meest nauwkeurige voorraadgegevens en houdbaarheidsdata.

* Houd er rekening mee dat itemkaarten alleen de supply chain voor individuele locaties beheren; als je de supply chain voor meerdere locaties wilt beheren, moet je gebruikmaken van kaarten met SKU's.

Opties voor grotere organisaties

Business Central wordt door Microsoft gepositioneerd als een oplossing voor Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Voorheen was Microsoft Dynamics AX altijd het grotere broertje van Navision, de voorganger van Business Central. Wij zien echter een sterke overlap in de functionaliteit met de oudere versies van AX. Afhankelijk van de huidige staat van de organisatie, kan Business Central een logische opvolger zijn. Vooral door de kracht van het onderliggende Dynamics 365 platform is BC zeker geen ERP-pakket dat enkel bestemd is voor kleine bedrijven.

Werkt u wel met Dynamics AX of Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations en wilt u weten wat er te verbeteren valt? Bekijk dan onze optimalisaties voor F&O en AX.