Op 1 april 2021 is wave 1 voor Business Central uitgekomen. Dat houdt in dat er diverse nieuwe functionaliteiten beschikbaar gekomen zijn. Functionaliteiten variëren van hele technische wijzigingen tot nieuwe onderdelen die iedere gebruiker aan de voorkant opmerkt. Deze nieuwe functionaliteiten publiceert Microsoft in een release document. We hebben de meest interessante onderdelen hieronder gebundeld en omschreven.
Produceert en/of verkoopt uw organisatie artikelen in diverse kleuren, formaten of bijvoorbeeld materiaalsoorten? Nu maakt u vaak per artikelvariant een artikelnummer aan. Dat hoeft met deze functionaliteit niet meer. U kunt nu dus onder hetzelfde artikelnummer meerdere varianten plaatsen.
Samenhangend met deze uitbreiding is dat u nu ook productiestuklijsten en routes kunt definiëren voor verschillende varianten en daar ook de opslaglocaties bij kunt opgeven. Ondanks de waarde van deze uitbreiding is er nog een kleine kanttekening. Productiestuklijsten en – routes worden (nog) niet meegenomen door de planningsengine. U kunt uw planning er dus nog niet op aanpassen, maar kunt de functionaliteit wel gebruiken in planningsvoorstellen of bijvoorbeeld orderplanning.
Lees meer over variantcode toevoegen aan artikelen.
Sommige functionaliteiten waren verrassend genoeg niet eerder beschikbaar. Dit is er één van. U kunt nu alle documenten die aan een proces hangen toevoegen aan een e-mail als bijlage. Dat bespaart tijd, want u hoeft nu niet meer per document te mailen of eerst exports te maken om die aan een mail toe te voegen. Simpele functionaliteit, erg fijn voor degene die hier dagelijks mee te maken hebben.
Lees meer over het toevoegen van bijlagen
Denk bij Virtual Tables aan een afspiegeling van een set tabellen uit Business Central die beschikbaar zijn in het Power Platform (Dataverse) en Customer Engagement (CRM) om data uit te lezen, maar ook om data naar weg te schrijven. Dit zorgt ervoor dat je gegevens in BC kunt invoeren vanuit je CRM systeem. Dit wordt ook direct verwerkt binnen BC. Stel dus dat u een Dataverse tabel heeft met de naam ‘Account’ en een BC tabel met de naam ‘SalesOrders’, dan kunt u via virtuele tabellen een relatie aanmaken tussen deze twee tabellen. Zo geeft u data uit ‘SalesOrders’ weer op een ‘Account’-formulier.
De functionaliteit is erg krachtig en versterkt de platform gedachte nog meer. Aan de voorkant is het eenvoudiger om dezelfde termen en processen in diverse aparte programma’s te gebruiken.
Lees meer over Virtual Tables
We hebben een paar punten uitgelicht die wij voor veel organisaties waardevol vinden. Maar Microsoft brengt per wave een uitgebreide lijst met vernieuwingen uit. Wilt u de hele lijst lezen? Klik dan hier: Nieuwe en geplande functies voor Dynamics 365 Business Central releasewave 1 van 2021 - Dynamics 365 Release Plan | Microsoft Docs