“Er is nog steeds tijd voor een grapje”
Community Manager
Online trainen: meer dan een crisisoplossing
Het concept van online trainen is niet nieuw voor Mprise Academy. Er waren al verschillende e-learning modules en webinars als aanvulling op de Microsoft Dynamics-trainingen die op locatie worden gegeven in het recent vernieuwde Learning Centre in Veenendaal. Nu dat laatste op dit moment niet mogelijk is vanwege de maatregelen rondom het coronavirus, was het nodig om het online aanbod flink uit te breiden. Inmiddels kunnen alle cursisten hun training online (ver)volgen.
Hoe is het voor de trainers van Mprise Academy om uitsluitend online te werken? We vroegen het Hylke Britstra, die al jaren bij Mprise trainingen verzorgt op het gebied van Dynamics AX en Finance & Operations.
Hoe verliep de omschakeling naar online training geven?
“De omschakeling ging goed. Normaal gesproken zit je de hele training met dezelfde groep in een gezamenlijke ruimte en dat is nu even anders. Maar via Teams kun je je scherm delen en praten met elkaar en op die manier kun je prima ervaringen uitwisselen of vragen bespreken. Het is niet zo dat het nu opeens anonieme trainingen zijn geworden en ook de kwaliteit van de trainingen is zeker gelijk. De content werd namelijk grotendeels al via digitale middelen aangeboden, aan de inhoud hoefde dus niets aangepast te worden. Dat maakt de trainingen van Mprise daarom heel erg geschikt om online aan te bieden.”
Hoe is het voor jou als trainer om online training te geven?
“Ik hou van werken met mensen, de grootste omschakeling zit er voor mij in dat ik de cursisten niet meer in levende lijve voor me heb. Maar ook tijdens online trainingen merk ik dat ik leuke gesprekken heb met cursisten en er nog steeds tijd is voor een grapje. Dat houdt een training ook leuk. De interactie in de groep is voor mij meer een uitdaging dan wanneer cursisten in een groep voor mij zitten, maar dat neemt niet weg dat ik er alsnog super veel plezier in heb: kennis delen voor een optimaal gebruik van AX / F&O kan zeker ook via online trainingen!”
Wat is er anders in vergelijking met een training in het Learning Centre van Mprise?
“Wat online anders is, is de non-verbale interactie met de groep. Soms zie je aan een blik van de cursist dat je net even te snel gaat en kun je het onderwerp even terug pakken. Dit zie ik tijdens de online trainingen minder goed en daarom is het belangrijk dat ik meer checks inplan waarin ik vraag of we nog op het juiste tempo zitten en of alles tot nu toe helder genoeg is gemaakt.
Ook is het groepsproces anders. Bij het Learning Centre van Mprise begin je de dag samen met koffie of thee, heb je verschillende pauzes en een gezamenlijke lunch. Op dit soort momenten wordt ongemerkt ook veel kennis gedeeld. Maar gelukkig kun je via Teams prima communiceren en kunnen cursisten gebruikerservaringen en tips gewoon uitwisselen.”
Hoe reageren de cursisten tot nu toe?
“De cursisten geven aan dat online training volgen ze veel beter bevalt dan ze van te voren hadden gedacht. Er leeft vaak een gevoel dat een online cursus minder kwaliteit biedt dan een training op locatie en dat de trainer op deze manier minder tijd voor je heeft. Na afloop van de online trainingen geven cursisten vaak aan dat dit ze heel erg is meegevallen en dat het eigenlijk heel prettig is om de training vanuit huis of vanaf kantoor te kunnen volgen.”
Wat neem je van deze ervaring mee als het leven straks weer 'gewoon' is?
“Ik hoop absoluut dat het geven van online cursussen straks gewoon door blijft gaan. Omdat we de trainingen zowel in het Nederlands als in het Engels aanbieden, is online trainen een waardevolle aanvulling voor bijvoorbeeld buitenlandse klanten. Daarnaast zullen er altijd cursisten zijn die vanwege reistijd of persoonlijke omstandigheden de training liever online volgen. Of denk aan een groep gebruikers van dezelfde organisatie uit verschillende landen waarvoor we een klantspecifieke training zouden kunnen aanbieden zonder dat alle cursisten naar Nederland hoeven te komen en in hotels moeten verblijven.
Daarnaast kunnen we online veel makkelijker kortere trainingen aanbieden voor specifieke onderwerpen, inclusief bijvoorbeeld een Q&A onderdeel waarbij de cursist eigen vragen kan stellen aan de trainer. Volgens mij moeten de online trainingen dus niet tijdelijk zijn, maar iets wat we verder door ontwikkelen.”